Video player inladen ...

Internetbankieren trekt meer en meer fraudeurs aan: zo vermijdt u dat u slachtoffer wordt

In 2017 waren er 3.205 gevallen van fraude met internet­bankieren, een forse stijging ten opzichte van 2016. Dat meldt Febelfin, de koepelorganisatie van de bankensector. Fraudeurs maken voornamelijk gebruik van phishing, een techniek waarbij u via e-mail naar een valse website wordt geleid. We geven enkele tips om fraude te vermijden.

Bij de 3.205 gevallen van fraude via internetbankieren werd in totaal een bedrag van ruim 2,5 miljoen euro buitgemaakt, een gemiddelde van 787 euro per fraudegeval. Het aantal gevallen is fors gestegen: in 2016 waren er 475 fraudezaken, in 2015 283.

Het fraudeverlies per fraudeaanval was in de voorbije jaren wel een stuk hoger. De tendens is nu dat de frauders via meerdere pogingen telkens een kleiner bedrag proberen buit te maken.

Wat is phishing?

De fraudegevallen zijn voornamelijk toe te schrijven aan phishing. Daarbij sturen fraudeurs een e-mail in naam van een bank of een andere officiële instelling (zoals de politie of een federale overheidsdienst) om het vertrouwen van hun slachtoffer te winnen. In die e-mail staat een link die leidt naar een valse website. Daar moet het slachtoffer zijn codes of paswoorden ingeven.

Met die informatie gaan de oplichters dan naar de echte website van de bank om frauduleuze betalingen uit te voeren. Een nieuwe ontwikkeling is dat de fraudeurs niet alleen e-mail gebruiken, maar ook hun toevlucht nemen tot kanalen zoals WhatsApp en Facebook om slachtoffers te benaderen. 

Ze sturen bijvoorbeeld in naam van warenhuizen en winkelcentra berichten uit waarin kortingen of prijzen beloofd worden. Of ze gebruiken online zoekertjes om verkopers te contacteren.

Zo herkent u een phishingmail

De allerbelangrijkste tip om in uw achterhoofd te houden, is dat banken nooit zelf naar uw pincode of uw codes voor internetbankieren vragen, niet via mail, niet via telefoon en niet via sociale media.

Een verdachte mail ontvangen? Ga niet in op de vragen van de fraudeurs, geef nergens uw gegevens in en klik zeker niet door op de link in het bericht. Die kan malware bevatten en uw pc infecteren. Febelfin geeft de volgende tips om een phishingmail te herkennen.

  • De afzender: de mail is niet verzonden vanuit een officieel bankkanaal.
  • De aanspreking: fraudeurs gebruiken onpersoonlijke aansprekingen.
  • "Dwingendheid": indien u niet ingaat op de vraag van de fraudeur, dan zou uw internetbankieren niet meer werken of moet u een bepaalde som betalen.
  • De link: elke e-mail die via een link doorverwijst naar een site om codes door te geven is frauduleus. Als u over de link scrolt (het is belangrijk om niet op de link te klikken), ziet u ook een websiteadres verschijnen dat niet van uw bank is.

Opgelet: in sommige phishingmails worden – naast een valse link – soms ook echte links gebruikt die leiden naar de echte websites van banken of andere instellingen.

Meld fraude

Als u vermoedt dat u een phishingmail hebt ontvangen, stuur die dan zeker door naar uw bank via phishing@domeinnaam-van-de-bank.be (of .com). Stuur de e-mail ook door naar  verdacht@safeonweb.be, het meldpunt van het Centrum voor Cybersecurity België. Dankzij die meldingen kunnen ze nieuwe phishingwebsites blokkeren. Vervolgens verwijdert u best onmiddellijk de verdachte mail. 

Video player inladen ...