VRT

De indrukwekkende internationale carrière van museumdirecteur Catherine de Zegher

Catherine de Zegher had tot voor dit debacle een ijzersterke internationale reputatie, als kunsthistorica en curator van internationale tentoonstellingen. Haar belangstelling lag vooral bij hedendaagse kunst, met name van vrouwelijke kunstenaars, waarover ze uitvoerig publiceerde.

De lijst van tentoonstellingen die Catherine de Zegher cureerde is indrukwekkend. In 2010 was zij de curator van “On Line. Drawing Through the Twentieth Century” in het Museum of Modern Art in New York. Ze was ook tien jaar directeur en curator van The Drawing Center in New York.

Daarna was ze directeur tentoonstellingen en publicaties van de Art Gallery of Ontario in Toronto, Canada. Op de Biënnale van Venetië was ze in 1997 curator van het Belgische paviljoen, en in 2013 van het Australische paviljoen. Ze was ook co-directeur van de 18e Biënnale van Sydney in 2012, en een jaar later cureerde ze de 5e Biënnale van Moskou. 

Het Museum voor Schone Kunsten van Gent. Belga

Haar benoeming, vijf jaar geleden, tot directrice van het Museum voor Schone Kunsten in Gent wekte dan ook enige verwondering: haar expertise in hedendaagse kunst hoorde eerder bij het SMAK, het museum dat in Gent tegenover het MSK ligt.

Ze plaatste tegenover de historische collectie van het MSK vaak hedendaagse werken, en die aanpak had resultaat: de bezoekersaantallen gingen spectaculair omhoog. Eind vorig jaar kon het museum nog uitpakken met een nieuwe, meer hedendaagse opstelling van de collectie en een opfrissing van de zalen, waarbij Luc Tuymans een fresco op een van de muren schilderde.  

Belga

De beslissing om een bruikleen van de omstreden Toporovski-collectie aan te gaan wekt dan ook verbazing. Catherine de Zeger nam hierbij een enorm risico, en een aantal mensen hadden haar daarop gewezen. Twee andere Belgische musea hadden de collectie geweigerd, en een tentoonstelling van de werken in het Franse Tours werd vroegtijdig afgebroken vanwege de twijfels over de herkomst en de authenticiteit van de stukken. 

Bart Caron (Groen), voorzitter van de commissie cultuur van het Vlaams Parlement, wees erop dat de musea onder grote druk staan om de bezoekersaantallen op te drijven, en vindt dat ze tegelijkertijd te weinig mensen en middelen krijgen om gedegen wetenschappelijk onderzoek te doen.