Video player inladen ...

Overheid investeert recordbedrag om files te bestrijden

De overheid besteedt dit jaar 1,5 miljard euro aan Mobiliteit. Met dit recordbedrag wil de overheid de lange files tegengaan. Vorig jaar stonden we met zijn allen weer langer in de file.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) reageert op de recordfiles met een record aan investeringen. Dat is ook nodig want in 2017 steeg het aantal files met 6 procent. De helft daarvan stond op 2 trajecten: de Ring rond Antwerpen en de Ring rond Brussel.  Er zou beterschap op komst zijn, met de start van de Oosterweelwerken en de geplande werken aan de Ring rond Brussel. Op die laatste komt in totaal 20 km ringweg, 40 km fietsinfrastructuur en 60 km nieuwe tramsporen. 

Grote werven

Ook de rest van Vlaanderen wordt aangepakt met als doel veilig en vlotter verkeer. Er komen 32 zogenoemde "grote werven" op de autosnelwegen (zie bovenstaande foto). "Waar mogelijk, investeren we in extra capaciteit", aldus Weyts.  De E17, de E313 en de E314 krijgen alvast spitsstroken. Dat zijn aangepaste pechstroken, afgebakend met witte strepen van 10 meter lang, die tijdens de spits als extra rijstrook gebruikt worden. 

Weyts wil ook inzetten op alternatieven voor de auto.  Zo komt er een nieuwe fietsbrug over de E314 ter hoogte van Gasthuisberg bij Leuven. Weyts wil meer mensen verleiden om zich met de fiets te verplaatsen in plaats van met de auto. Ten slotte wordt de leefbaarheid en levenskwaliteit verbeterd van Vlamingen die bij drukke snelwegen wonen. De A12, E314 en E17 krijgen geluidsschermen. 

Hinder beperken

Die werven gaan onvermijdelijk gepaard met verkeershinder. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal er alles aan doen om de hinder zo beperkt mogelijk te houden. De werven worden op elkaar afgestemd, waar nodig wordt de klok rond doorgewerkt en er komen uitgebreide campagnes om de weggebruikers te informeren. 

Er wordt ook meer ingezet op de verkeersveiligheid van arbeiders en weggebruikers tijdens de werken. Een mobiele flitscamera op werven is al een tijdje ingeburgerd, maar dit jaar gaat de overheid een stapje verder. "De mobiele trajectcontrole die momenteel langs de A12 staat, zal worden ingezet bij snelwegwerven. Je kan immers geen klassieke trajectcontrole installeren voor de duur van een werf, vandaar de mobiele variant", aldus Weyts.

Het volledige rapport 'Verkeersindicatoren' van het Vlaams Verkeerscentrum kan je hier lezen.

Video player inladen ...