Staatssecretaris Philippe De Backer: "Sociale controles moeten ten allen tijde beleefd verlopen."

Sociale inspectiediensten en werkgevers tekenen charter: "Controles moeten met wederzijds respect verlopen"

Beleefdheid, respect, preventie en advies: dat is wat de sociale inspecteurs en de werkgeversorganisaties elkaar beloven in een gezamenlijk charter. Doel is vooral het wederzijdse onbegrip aan te pakken dat hier en daar bestond bij sociale controles. "Wederzijds respect en professionalisme zijn de leidraad in dit charter", zegt Staatssecretaris voor Bestrijding van de sociale fraude Philippe De Backer (Open VLD).

10.000 controles per jaar voeren de 5 sociale inspectiediensten uit bij de in totaal 224.000 werkgevers en 517.000 vennootschappen die ons land rijk is. Maar die verlopen niet altijd even sereen, noch voor de zelfstandigen, noch voor de inspecteurs. Soms voelen zelfstandigen zich in de hoek geduwd en geïntimideerd door de inspecteurs voor kleinere inbreuken, terwijl de inspecteurs zich de woede van bedrijfsleiders op de hals halen terwijl ze gewoon hun werk doen: sociale fraude aanpakken.

Werkgeversorganisaties VBO, Unizo, UCM en Boerenbond waren al langer vragende partij voor een charter dat de krijtlijnen van zo'n sociale controle schetst. "Sociale inspectie is uiteraard nodig, want die garandeert dat bedrijven op een eerlijke manier met elkaar kunnen concurreren", legt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo uit. "Maar voor bedrijven moet het wel duidelijk zijn wie er binnenkomt bij zo'n controle en welke procedure er gevolgd wordt. Dat was vroeger niet altijd het geval."

Controleurs zien snel 'sociale fraude', terwijl het vaak over administratieve fouten gaat

Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo

Beleefdheid

In het charter worden duidelijke afspraken over beleefdheid en professionaliteit, de procedure bij de controles, de rechten en plichten van de controleurs en de werkgevers. Ook wordt de nadruk gelegd op preventie, coaching, advies en informatie.

"Wederzijds respect en professionalisme zijn de leidraad in dit charter", laat Staatssecretaris voor Bestrijding van de sociale fraude Philippe De Backer (Open VLD) weten. "Sociale controles moeten ten allen tijde beleefd, professioneel en met respect voor inspecteurs, ondernemers en werknemers verlopen. Bij het begin van een controle wordt altijd eerst uitgelegd waarom er een controle is en wat er precies gecontroleerd wordt."

Meer begeleiden, minder snel sanctioneren

Van Assche ziet voor de werkgevers een paar grote troeven van het charter. "We spreken af dat preventie en informatie prioritair worden. Controleurs zien snel 'sociale fraude', terwijl het vaak over administratieve fouten gaat. Daar willen we meer inzetten op begeleiding in plaats van sanctionering, met als doel de sociale wetgeving na de controle onmiddellijk correct toe te passen."

Daarnaast zullen de controles in het hele land dezelfde procedure volgen met meer aandacht voor de rechten van de geïnspecteerde. De werkgeversorganisaties engageren zich van hun kant ook om hun leden aan te sporen de controles vlot en beleefd te laten verlopen, onder meer door onmiddellijk de juiste documenten klaar te leggen. "Om onze leden daarover te informeren, zullen we dit jaar roadshows organiseren", laat Van Assche nog weten.