Sponsors Rode Duivels over exit Damso: "We juichen deze beslissing toe"

Negen sponsors van de Rode Duivels benadrukken dat ze blij zijn met de beslissing van de Voetbalbond, om de samenwerking met rapper Damso stop te zetten. Dat laten ze in een gezamenlijke brief weten aan de voorzitter van de Voetbalbond.

Negen bedrijven hebben de brief aan de voorzitter van de Voetbalbond, Gerard Linard, ondertekend. AB-Inbev, bouwbedrijf Besix, BMW, Coca-cola, Devos Lemmens, EDF Luminus, GLS, Proximus en PWC scharen zich achter dezelfde boodschap. Ze zijn allemaal blij dat de Voetbalbond niet met rapper Damso in zee gaat om een officieel Belgisch WK-lied te maken. De sponsors benadrukken dat ze eerder al hun bedenkingen hadden geuit, bij de keuze voor Damso.

"We hebben kennis genomen van de beslissing van de Koninklijke Belgische Voetbalbond om de samenwerking met Damso te stoppen. Zoals aangegeven in onze brief van gisteren, hadden we als maatschappelijk verantwoorde bedrijven die allen inclusie en gendergelijkheid hoog in het vaandel dragen, ernstige bedenkingen bij de keuze voor deze artiest. We kunnen deze beslissing dan ook enkel toejuichen en de KBVB bedanken voor de herpositionering die we als sponsors noodzakelijk achtten ter ondersteuning van de waarden die we gezamenlijk willen uitdragen", zo staat te lezen in de brief.  

Proximus

Eerder vandaag liet Proximus los van dit gemeenschappelijk statement ook al weten dat zij blij zijn met de beslissing van de Voetbalbond. Minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD) had gisteren al in de Kamer gezegd dat Proximus-CEO Dominique Leroy er bij de Voetbalbond persoonlijk al op had aangedrongen om niet met Damso in zee te gaan. De keuze voor de Brusselse rapper zou haar persoonlijk zwaar vallen.

"Proximus is tevreden met de beslissing van de Koninklijke Belgische Voetbalbond. We blijven geloven in ons jarenlange partnership met de KBVB, en blijven ten volle achter het inspirerende en verbindende project staan dat de Rode Duivels belichamen", zo laat Proximus weten.