Video player inladen ...

Te veel druk van supermarkten en consumenten op de vleessector?

Heeft de jacht op almaar goedkopere producten een rol gespeeld in het schandaal met vleesbedrijf Vevida? In het dagelijkse gevecht om de klant zijn lage prijzen een geducht wapen. Maar ook een wapen dat een grote druk zet op leveranciers.

"Het probleem is gekend", zegt voedingsbiotechnoloog Frédéric Leroy van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). "De boeren zijn al vaak op straat gekomen om te protesteren tegen de lage prijzen die ze voor hun producten krijgen.

Er is amper onderzoek naar verricht. Maar je kan je volgens Leroy afvragen of er een grens is aan optimalisatie en efficiëntie om toch maar de laagste prijs te kunnen bieden."

Je zet de deur open voor opportunisten om de hoekjes af te snijden. Zo beland je snel in de illegaliteit.

Frédéric Leroy, Voedingsbiotechnoloog VUB

Complex probleem

De stelling dat de prijsdruk van de supermarkten - en dus ook van de consument - de kwaliteit van de producten verlaagt, is een brug te ver voor Luc Ardies van Unizo. "Bij het bedrijf in kwestie is simpelweg sprake van manifeste fraude. Je kan niet zomaar een verband leggen. Andere bedrijven werken wel correct, terwijl ook zij die prijsdruk ervaren."

Zeggen dat de prijsdruk de kwaliteit verlaagt, is een brug te ver. Hier is gewoon sprake van fraude.

Luc Ardies, Unizo

"Het is natuurlijk een complex probleem met vele factoren", geeft ook professor Leroy toe. "Maar we kunnen ons zeker vragen stellen bij de houding van de consument en van de distributiesector."

Er is volgens de voedingsbiotechnoloog een trend naar minder vlees eten.  Hij vindt dat ook een trend wenselijk zou zijn waarbij het vlees meer gevaloriseeerd wordt en dus ook duurder verkocht wordt.