Alice S. / BSIP

Sssst... je mag slapen tijdens je werk

Velen moeten hard werken en al die uren alert blijven. Edelhart Kempeneers, medisch directeur bij Attentia, vraagt zich op de Internationale Dag van de Slaap af "waar de ondernemer is die investeert in slaapruimtes voor een powernap".

labels
Edelhart Kempeneers
Edelhart Kempeneers, medisch bij Attentia een sociaal secretariaat en adviesbureau voor bedrijven.

Samen met de collega’s gaan lopen. Een fitnessruimte voorzien. Werknemers aanzetten om meer te bewegen. Uitgebalanceerde maaltijden en gezonde snacks voorzien in de cafetaria. Elk bedrijf dat inzet op een goede en productieve werksfeer kiest voornamelijk uit dit palet. Maar waar is de ondernemer die investeert in slaapruimtes voor een powernap?

Slapen op het werk ... uitgezonderd een paar flauwe grappen over ambtenaren wordt daar in een werkomgeving nauwelijks over gesproken. Laat staan over nagedacht. Integendeel: bij een middagdutje denken we aan kleuters of aan grootouders die na de nieuwsuitzending van 13u een halfuurtje in de zetel slapen. Het past zeker niet bij de drukke bedrijfsleider of de stoere vrachtwagenchauffeur. Zelfs niet als je het krachtige ‘powernap’ als term gebruikt.

De medische wereld is het al lang eens over het belang van een goede nachtrust. Een jaarlijks evenement zoals de Internationale Dag van de Slaap (WorldSleepDay) op 16 maart wijst nog maar eens op het belang van een goede slaapgewoonte voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Maar ook daar is weinig aandacht voor de ‘powernap’. Terwijl ons natuurlijk bioritme ups and downs kent. Uiteraard is de duidelijkste dip ’s nachts, als er geen externe prikkels zijn, maar ook overdag is er een tweede, kleinere dip merkbaar. De siësta - neen, zeg vanaf nu powernap - is dus een natuurlijke, lichamelijke reactie.

 De siësta - neen, zeg vanaf nu powernap - is dus een natuurlijke, lichamelijke reactie.

Zijn powernaps effectief om de batterijen terug op te laden? Ja, daar is uitgebreid onderzoek naar verricht. Wanneer we bijvoorbeeld waakzaamheidstesten uitvoeren, scoren deelnemers beter op deze testen als ze één of een paar powernaps van 10 tot 30 minuten inlassen dan wanneer ze ’s morgens langer in bed blijven liggen.

Idealiter duurt een powernap 20 minuten - dan meten we een significant effect op onze alertheid - maar verder onderzoek wijst uit dat je al met minimaal 10 minuten powernappen de rest van de dag fris doorkomt. En dat past wellicht beter in onze huidige jachtige maatschappij waar alles snel moet gaan en iedereen het druk-druk-druk heeft.

Reporters

Time is money. In een concurrentiële wereldeconomie waar elke seconde telt, klinkt slapen op kantoor als een grote verliespost. Maar wat is de kost van de grote groep werknemers die out is om mentale redenen? Denk maar aan burn-outs. Alleen al in 2017 waren er volgens het Riziv maar liefst 28.000 werknemers (langdurig) afwezig wegens een burn-out.

Wetenschappers van de Harvard University hebben bewezen dat powernaps een positief effect hebben op onze geestelijke gezondheid en de kans op een burn-out verkleinen. Als een powernap van 10 minuten nog maar een fractie van deze burn-outs kan vermijden, dan is het terugverdieneffect daarvan toch onbetaalbaar?

Oh ja, grote genieën zoals Albert Einstein, Isaac Newton of Leonardo Da Vinci waren ook fans van powernaps. Misschien wel de basis voor hun geniale ideeën.

Dus snel op kantoor een powernapbordje voorzien? Sssst… hier rijpen ideeën.

---

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.