Pakjesbezorger die niet aanbelt of te snel weg is? Het overkomt niet enkel u

De ombudsdienst van de postsector krijgt steeds meer klachten over pakjesbezorgers die niet aanbellen of te snel weg zijn en daardoor hun pakje dus niet afleveren. Maar volgens de bedrijven hebben ze geen reden om dat te doen. 

Heeft u het ook al meegemaakt? U bestelt een pakje en kijkt reikhalzend uit naar de levering. U bent een hele dag thuis, maar plots vindt u een briefje in de bus. De boodschap? Helaas, u was niet thuis. We komen nog eens langs om het pakketje te leveren of u moet er zélf om gaan. Vreemd, aangezien u een hele dag thuis was en de bel dus wel zou hebben gehoord als die zou zijn gegaan.

Als u zich herkent in deze situatie, dan bent u niet alleen. De redactie van "De inspecteur" op Radio 2 kreeg heel wat soortgelijke verhalen binnen. Sommige mensen zeggen zelfs bewijs te hebben: een camera aan hun voordeur waarop je niemand ziet aanbellen, bijvoorbeeld. 

Groeiend probleem

"We krijgen hierover de laatste tijd vrij veel klachten, waardoor we ze zelfs apart zijn gaan meten", bevestigt Ronny Van Gossum van de ombudsdienst van de postsector. Exacte cijfers zijn er nog niet, maar "het is een groeiend probleem". 

Vreemd, zo vinden de bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de pakjes­levering. "Chauffeurs hebben er net alle baat bij om een pakje af te leveren", zo is te horen bij UPS. "Als ze met een pakje weer naar het center komen, dan verwachten we dat ze uitleggen hoe dat komt. Bovendien moet de chauffeur de dag erna een extra stop maken om het pakje alsnog te leveren." Bij PostNL hangt een deel van hun loon zelfs af van de bezorging. 

Bpost

Maar de meeste klachten bij de ombudsdienst gaan over Bpost. "Nochtans voeren we meteen een onderzoek als er regelmatig klachten komen", zo zegt het bedrijf. "We verwachten van onze postbodes dat ze aanbellen en een redelijke termijn wachten." Een exact aantal seconden geeft het bedrijf de bezorgers niet mee. 

Wie een klacht wil indienen, moet eerst bij het bezorgbedrijf langs. Pas als er daar geen oplossing wordt gevonden, kan de ombudsdienst worden ingeschakeld. Zij zorgen ervoor dat je het pakketje alsnog krijgt en gaan ook uitzoeken wat er is misgelopen. 

Herbeluister hier het gesprek uit "De inspecteur"