Video player inladen ...

Gent pakt uit met positieve evaluatie circulatieplan  

Bijna een jaar na de invoering van het circulatieplan in Gent komt de stad met een eerste evaluatie en die is erg positief. De luchtkwaliteit is verbeterd, er staan minder files en het aantal verkeersongevallen is fors gedaald. Tegelijk stuurt de stad het plan op verschillende punt bij.

Bijna een jaar geleden, op 3 april, voerde Gent een ambitieus circulatieplan in. De stad komt nu met een eerste grootschalige evaluatie. De algemene teneur is erg positief, want de stad lijkt haar doel te halen om verkeersveiliger te worden.

Heel wat Gentenaars en omwonenden zijn het voorbije jaar ook overgestapt op alternatieve vervoermiddelen zoals de fiets of het openbaar vervoer en laten de auto aan de kant staan. De files in de binnenstad zijn fors afgenomen en de gevreesde bijkomende verkeersdruk op de stadsring blijft relatief beperkt. 

Luchtkwaliteit

Eén van de voornaamste argumenten voor de invoering van het plan door stad Gent was het verbeteren van de leef- en de luchtkwaliteit voor de Gentenaar, vooral de inwoners van de binnenstad. De stad liet de luchtkwaliteit op 29 plaatsen meten, op 22 plekken kan ze betere resultaten voorleggen dan voor de invoering van het plan.

Het gaat, voor alle duidelijkheid, wel om resultaten op basis van computermodellen. Pas volgend jaar zijn er officiële cijfers via de Vlaamse overheid. Ook het doorrijdend verkeer in de binnenstad is fors afgenomen en het openbaar vervoer rijdt stipter en vlotter.  

Alternatieve vervoermiddelen

De Gentenaar is het voorbije jaar overgestapt op alternatieve vervoermiddelen om de verplaatsing in de binnenstad te maken. Het aantal auto's is met 12 procent gedaald.

Uit cijfers van de stad blijkt dat er een kwart meer fietsers zijn dan voor de invoering van het circulatieplan. Dat brengt de nodige druk mee op het andere verkeer.

De stad belooft een hoffelijkheidscampagne om conflicten tussen fietsers en andere weggebruikers tot een minimum te beperken. Daarnaast is ook het aantal gebruikers van het openbaar vervoer toegenomen met zo'n 8 procent.

Verkeersveiligheid

Een ander hot topic, één van de speerpunten van het plan, was de verkeersveiligheid. De stad voerde eerder al een algemene zone 30 in in de binnenstad maar door het doorgaand verkeer uit de stad te weren daalt het aantal verkeersongevallen er met een derde.

Toch zijn er nog gevaarlijke punten die de stad snel wil aanpakken. Er komen bijvoorbeeld extra verkeerslichten aan het drukke verkeerspunt Dampoort om het verkeer er vlotter en veiliger te laten verlopen. 

Files

Voor de invoering van het plan was er enorme vrees dat de kleine stadsring, de zogenaamde R40, het afgeleide verkeer uit de binnenstad niet zou kunnen slikken. Tegenstanders schermden met het schrikbeeld van lange files en wachttijden. Volgens de metingen van de stad blijft die verkeerschaos uit.

Wie de volledige binnenring nu afrijdt, verliest maximaal 3 minuten meer tijd dan voor de invoering van het circulatieplan. Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen): "De files in de binnenstad zijn zo goed als opgelost en de verkeersdruk op de andere wegen valt enorm goed mee."  

Aanpassingen

Toch komen er ook aanpassingen, kondigt schepen Watteeuw aan: "Er zijn een aantal zaken die aangepakt worden, zoals bijvoorbeeld moeilijke verkeerspunten, maar ook het parkeerplan wijzigt licht. Mensen zullen langer gratis kunnen parkeren en in de parkeergarages van de stad zal het ook mogelijk worden om goedkoper te parkeren voor een kort bezoek aan de stad."

Om mensen te stimuleren om de auto aan de rand van de stad te laten staan, komt er ook extra shuttledienst van de P&R aan de Watersportbaan naar de binnenstad. "We hebben al zo'n shuttledienst aan de Weba/Decathlon en die werkt erg goed, we gaan dat dus uitbreiden", zegt Watteeuw nog. Er komen ook maatregelen om het sluipverkeer op sommige wegen, zoals aan de Rozemarijnbrug, aan te pakken. Ook het ingewikkelde vergunnningsysteem voor handelaren wordt wat vereenvoudigd. 

Is de Gentenaar tevreden? 

Volgens de stad wel. Uit een bevraging van de stad bij 1000 Gentenaars blijkt dat ruim de helft (55 procent) positief kijkt naar het circulatieplan een jaar na de invoering. 35 procent van de Gentenaars blijft tegen de aanpassingen en het plan.

Vooral jongeren staan positiever tegen het plan dan oudere inwoners. Ondernemerskoepel Unizo reageert alvast voorzichtig positief op de eerste resultaten van het circulatieplan maar wil dat er nog meer aanpassingen komen.