STG/Alyson P./Reporters

Belg drinkt minder pintjes en meer zware bieren op café

De Belg bestelt minder pintjes op café, maar wel meer zware speciale bieren. Dat blijkt uit cijfers van FeBeD, de Federatie van de Belgische Drankenhandelaars. Het totale volume aan bier, water en frisdranken is gedaald met 2,1 procent. We verbruiken met zijn allen dus minder in de horeca.

FeBeD vroeg aan de aangesloten drankenhandelaars welke volumes ze leveren aan de horecazaken in hun klantenbestand. Dat zijn er zo'n 14.000, goed voor de helft van de markt. Wijn, sterkedrank en warme dranken zitten niet in de cijfers.

Bier blijft veruit het populairst op café en is goed voor 52 procent van alle dranken. Pilsbier alleen tekent voor 32 procent, de overige 20 procent zijn de speciaalbieren en de fruitbieren. Na de bieren komen water (26 procent) en frisdrank (19 procent).  

In alle categorieën is het volume gedaald in het afgelopen jaar. We drinken met zijn allen dus minder op café of restaurant, wat slecht nieuws is voor de drankenhandelaars en de horeca-uitbaters. Dezelfde tendens werd eerder ook al vastgesteld door de FOD Economie.

Maar binnen de categorieën zijn er wel dranken die in de lift zitten, zoals speciaalbieren en gearomatiseerde waters. Alcoholvrij bier gaat zelfs spectaculair omhoog, maar dat heeft een beperkte impact omdat het totale volume erg klein is.

Een overzicht:

  • Pilsbier: -3,8 procent
  • Speciaalbieren: +4,9 procent
  • Alcoholvrije bieren: +43,8 procent
  • Frisdrank: -3,9 procent
  • Water: -1,2 procent
  • Gearomatiseerde waters: +4 procent

FeBeD organiseert vandaag een forum in Vorst. Dat staat dit jaar in het teken van de toekomst van de drankenhandelaar. "Digitalisering, een consument die meer neigt naar gezondere dranken en de hoge faillissementsgraad in de horeca zijn een paar voorbeelden van trends waar de drankenhandelaars op in moeten spelen", zegt Gilles Vandorpe, directeur van FeBeD.