Video player inladen ...

Klanten willen advies van supermarkt over eerlijke voeding

Veel klanten willen graag duurzame producten kopen omdat ze bezorgd zijn over het milieu, hun gezondheid of dierenwelzijn. Maar welke producten moet je dan kopen? Dat is een taak voor supermarkten, vindt een groep consumenten. “We willen weer vertrouwen krijgen in het voedsel dat supermarkten aanbieden”, zegt initiatief­neemster Ingrid Renders van de website voor ouders Maison Slash.

Ze bracht Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, Femma, KVLV, Gezinsbond en Test-Aankoop samen om een jaar lang de dialoog aan te gaan met ketens als Delhaize, Colruyt en Aldi. “Zij kunnen het koopgedrag van hun klanten helpen ombuigen in het voordeel van duurzame producten”, zegt Renders.

“We zijn als consument soms verloren omdat we niet meer weten wat we moeten kopen. Welk vlees kunnen we nog vertrouwen? Welke groenten kopen we het best? We weten allemaal dat seizoensgroenten de beste keuze is, maar welke kopen we dan? We kunnen dat zelf even opzoeken maar met het drukke leven dat we allemaal hebben, zou het handig zijn dat supermarkten ons daarbij zouden helpen.” Ze vragen de supermarkten om in dialoog te gaan op de site meerdanmijnkassaticket.be

Duurzame en biologische voeding is vaak duurder, maar kan meer dan een nichepubliek aanspreken, zegt Renders. “Ik geloof dat meer mensen bereid zijn om iets meer te betalen als ze weten dat het om goede producten gaat. De recente vleesschandalen zetten de eis naar meer duurzaamheid alleen maar kracht bij.” Vandaag komt de gezamenlijke Kamercommissie Volksgezondheid samen.