Video player inladen ...

"Ook Vlaamse partijen experimenteren met data op sociale media om kiezers te bereiken"

In de Verenigde Staten heeft Cambridge Analytica gegevens van 50 miljoen Facebookgebruikers verzameld zonder hun expliciete toestemming. Persoonlijke gegevens die mogelijk een belangrijke rol hebben gespeeld in de campagne van Donald Trump. Maar kan zoiets ook in Vlaanderen?

"Er gingen al langer geruchten dat het Amerikaanse bedrijf bepaalde gegevens op een niet-legale manier zou hebben verzameld", zegt Reinout Van Zandycke aan "Terzake". Van Zandycke is zaakvoerder van een communicatiebureau en is gespecialiseerd in politieke communicatie op sociale media. Vorig jaar was hij trouwens op bezoek bij Cambridge Analytica in de Verenigde Staten.

"Je betaalt met je data"

Cambridge Analytica kon door de uitgebreide gegevens van Facebook verschillende persoonlijkheidsprofielen maken van de Amerikaanse kiezers. "Op basis van een 70-tal 'vind-ik-leuks' op Facebook kon het bedrijf al een relatief goed beeld van iemand vormen. Personen die Lady Gaga leuk vinden, zijn bijvoorbeeld vaak extraverter", aldus Van Zandycke.

Video player inladen ...

"Mensen staan te weinig stil bij wat Facebook allemaal weet. Het bedrijf geeft gebruikers wat ze leuk vinden, je krijgt dus eigenlijk een bevestiging van wat je al denkt. Je denkt als gebruiker misschien dat Facebook gratis is, maar eigenlijk betaal je gewoon met je data."

"Nog geen Vlaamse Cambridge Analytica"

Reinout Van Zandycke, die zelf verschillende partijen en politici adviseert over sociale media, stelt vast dat er ook bij Vlaamse partijen steeds meer interesse is in de advertentiemogelijkheden op sociale media: "Het is nog niet te vergelijken met de Verenigde Staten of zelfs Nederland, maar er is toch wel een duidelijke trend."

Voorlopig ziet Van Zandycke wel nog niet meteen een 'Vlaamse' Cambridge Analytica, vooral door een gebrek aan data: "In Vlaanderen moeten bedrijven en politieke partijen eigenlijk nog starten met het verzamelen van gegevens en 'big data'. Bepaalde partijen zitten misschien al in die fase. Maar wat de impact zal zijn, zal pas later duidelijk worden." Uit een rondvraag van Belga blijkt dat geen enkele Vlaamse partij al een beroep heeft gedaan op Cambridge Analytica, noch op andere (buitenlandse) bedrijven die werken met big data.

Bovendien is er nog een belangrijk verschil tussen pakweg de Vlaamse politiek en de Amerikaanse presidentsverkiezingen: "Bij ons is het politieke landschap ingewikkelder, er zijn meer partijen en dus is het soms moeilijker om te communiceren", vooral bij traditionele en centrumpartijen ziet Van Zandycke problemen omdat genuanceerde boodschappen vaak minder reacties uitlokken op sociale media.

Toch wil dat niet zeggen dat politieke partijen geen gebruik maken van de advertentiemogelijkheden van Facebook, integendeel. "Het is niet vreemd om mensen te proberen overtuigen van een bepaalde boodschap en met het targeten van een bepaalde groep kiezers, daar is eigenlijk niets verkeerds mee", benadrukt Van Zandycke.

Video player inladen ...

Uit eerder onderzoek van VRT NWS bleek trouwens al dat verschillende Vlaamse politieke partijen adverteren via Facebook en daarbij gebruikmaken van de mogelijkheid om alleen een bepaalde groep kiezers aan te spreken.