Vandalen hebben het gemunt op Oost-Vlaamse fietsknopenbordjes, vooral bordjes van de Ronde

Elk jaar moet Toerisme Oost-Vlaanderen een kleine 900 bordjes vervangen wegens vandalisme of omdat souvenir­jagers ze losschroeven. De technische diensten zijn druk bezig om alles in orde te krijgen voor de start van het recreatieve wielerseizoen op 1 april.

Souvenirjagers

"Vooral de bordjes van de Ronde Van Vlaanderen-route zijn gegeerd. Blijkbaar vinden wielertoeristen dit een ideaal aandenken", zegt Pierre Goffaux van Toerisme Oost-Vlaanderen.

Elk jaar worden zo'n 3.500 bordjes van de fiets- of wandelnetwerken in Oost-Vlaanderen vervangen. In een kwart van de gevallen gaat het om vandalisme, de rest gaat om bordjes die verdwijnen bij wegwerkzaamheden of verkeersongevallen.

Beschoten, bespoten en afgetrokken

"Hoe ze het doen, ik weet het niet", zegt technieker Peter Pruydt, "maar onze bordjes worden soms behoorlijk toegetakeld." Ofwel worden de stickers afgetrokken, worden ze bespoten en zelfs ook beschoten.

Soms hangen grapjassen de bordjes ondersteboven. Na een melding komen we ter plaatse om alles weer in de oorspronkelijke staat te herstellen.

Nieuwe trajecten

Elke paar jaar wordt het traject van de fietsknooppunten herbekeken en gebeuren er hier en daar aanpassingen. In Oudenaarde bijvoorbeeld werd het traject rond knooppunt 91 hertekend. Vroeger moest je daar als fietser de drukke N60 over, maar door de komst van een fietstunnel kan het nu veiliger. Daarvoor moeten de bordjes dus vervangen worden. Vooral in de Vlaamse Ardennen en in de Denderstreek komen er aanpassingen.

In het Meetjesland worden dit jaar zowat alle bordjes vervangen, omdat ze er al meer dan tien jaar hangen en soms niet meer leesbaar zijn.

Peters en meters

In totaal heeft de provincie Oost-Vlaanderen 35.204 bordjes in haar beheer. Het gaat om alle bordjes van de wandel- en fietsnetwerken, maar ook auto- of ruiterroutes. 

Er zijn 700 peters en meters die elk een deeltje van het netwerk onder hun hoede hebben. Drie keer per jaar fietsen of wandelen ze hun deel van het traject af en melden ze via een speciale website waar er problemen zijn. Dan komt de technische dienst van Toerisme Oost-Vlaanderen in actie.