Video player inladen ...

"All too human": Tate Britain richt de schijnwerpers op Bacon en Freud

Tate Britain in Londen pakt uit met een tentoonstelling over Francis Bacon en Lucian Freud, 2 grote namen van de School of London. Ook hun voorlopers en de kunstenaars die ze op hun beurt hebben geïnspireerd komen aan bod. Eric Rinckhout ging kijken.

"All too human. Bacon, Freud and a century of painting life": onder die noemer loopt nog tot en met 27 augustus een tentoonstelling in Tate Britain in Londen over Francis Bacon en Lucian Freud, de "reuzen" van de School of London die in de jaren 70 hoogtij vierde.

"Eigenlijk was de tentoonstelling door het Getty Museum in Los Angeles opgezet", zegt cultuurjournalist Eric Rinckhout in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Dat museum legde de focus op de School of London. Toen Tate Britain de tentoonstelling overnam, is de focus verbreed door bijvoorbeeld ook voorlopers en erfgenamen van de School of London te belichten."

Jack the Ripper

"De expo begint ongeveer een eeuw geleden met 2 namen: Walter Sickert en Stanley Spencer. Sickert was een tijdje met Jack the Ripper geassocieerd, ten onrechte. Hij woonde en schilderde in het East End in Londen."

"Sickert koos vaak prostituees als onderwerp en had een grote invloed op Bacon die ook de groezeligheid en existentialisme van de mens uitbeeldde. Spencer schilderde op zijn beurt veel naaktfiguren en had zo een grote invloed op Freud."

Francis Newton Souza

"Het middenstuk van de tentoonstelling, de grote boterham, is aan Bacon en Freud zelf gewijd met 2 mooie zalen. Daar zitten ook enkele verrassingen bij zoals Francis Newton Souza, een Indiase kunstenaar die een poosje in Londen heeft gewoond en die monumentale, gestileerde figuren schilderde."

""All too human" draait niet enkel om de menselijke figuur zoals de grote naaktfiguren van Freud. Ook stadsgezichten en stillevens komen aan bod, ruw geschilderd in een naturalistische stijl. De tentoonstelling gaat over de hele omgeving waarin de mens zich begeeft."

Vrouwen

"Op het einde van de tentoonstelling komen een heleboel vrouwen aan bod. In de School of Londen maakten vooral mannen de dienst uit, maar in de jaren 80, 90 en in de vroege 21e eeuw doken ook vrouwen op. Zo is werk te zien van de Portugese kunstenares Paula Rego. Eindigen doet de expo met de jongste generatie met namen als Jenny Saville die monumentale vrouwennaakten schildert."