Google investeert ruim 240 miljoen euro in de strijd tegen "fake news"

De bekende zoekrobot wil journalisten helpen om betrouwbare nieuwsberichten te maken. Tegelijk wil hij meewerken aan een leefbare toekomst voor de sector, omdat veel mediabedrijven het met het internet moeilijk hebben om overeind blijven. Ook Google is zelfs trouwens een concurrent.

In het digitale tijdperk lokken grote spelers zoals Google adverteerders weg van kranten en andere media. Komt daarbij nog dat nieuws op het internet gratis en alomtegenwoordig is. Gevolg: mediabedrijven zien niet alleen adverteerders vertrekken, ze verliezen ook almaar meer abonnees.

Een ander probleem met het internet is dat valse nieuwsberichten makkelijk verspreid worden. Zeker als het om "breaking news" gaat. Onder meer Google zelf kreeg in 2017 kritiek toen het berichten promootte waarin de dader van een schietpartij in Las Vegas werd afgedaan als een Democraat die tegen Donald Trump was. Fake news was nadien de conclusie.

"Top News" op YouTube

Google geeft toe dat zijn platformen ook mensen aantrekken met foute bedoelingen, en doet daar ook iets aan. Tot nu gebeurde dat door aan zijn algoritmes te sleutelen, om sneller in te grijpen als blijkt dat informatie vals is. Nu gaat de zoekrobot een stap verder.

Bij "breaking news" zullen de systemen van Google zich meer richten op gezaghebbende nieuwsbronnen. Er komt een project om jongeren een betere digitale geletterdheid bij te brengen. En er komt ook een "Disinfo Lab", waarbij Google nauwer gaat samenwerken met nieuwsredacties bij verkiezingen en andere grote nieuwsevenementen.

Wijzigingen staan er ook aan te komen bij de videosite YouTube, die eigendom is van Google. Daar zal een rubriek "Top News", berichten promoten van betrouwbare media.

Waarom investeren?

Dat Google 240 miljoen euro wil investeren in de strijd tegen "fake news" komt voort uit de missie van het bedrijf. "Mensen komen naar ons omdat ze op zoek zijn naar betrouwbare informatie. En die komt vaak ook van nieuwsorganisaties en journalisten wereldwijd."

Juist door die missie wil Google naar eigen zeggen nieuwsbedrijven ondersteunen om ook in het digitale tijdperk succesvol te zijn. Er komt onder meer een nieuwe dienstverlening, "Subscribe with Google", waarbij lezers met één klik toegang krijgen tot de betaalcontent van Googles mediapartners.