Auto afgekeurd op keuring, even blokje omrijden en dan plots goedgekeurd: hoe kan dat?

Naar de autokeuring gaan, afgekeurd worden, even een blokje omrijden, opnieuw aanschuiven en dan plots wél goedgekeurd worden. Het lijkt vrij onwaarschijnlijk, maar het is wel het verhaal van radiopresentator Ronald Verhaegen. "Maar de keuring is een momentopname", zeggen ze bij de autokeuring. 

Ronald Verhaegen ging onlangs met zijn auto naar de keuring. Na verschillende testen werden ook de dimlichten gecontroleerd. Conclusie? Ze waren niet goed afgesteld en dus kreeg de presentator een rode kaart. "Opmerkelijk, want vier dagen ervoor heb ik alles nog laten controleren door mijn garagist. Hij heeft de lichten toen nog correct afgesteld."

Hij besluit om niet meteen naar huis te gaan, maar rijdt een blokje rond. Een halfuur later gaat hij - zonder iets te doen - opnieuw aanschuiven bij de keuring, deze keer bij de herkeuringen. Een andere controleur en een ander apparaat, maar wel dezelfde keuring. Plots was alles prima en was zijn auto goedgekeurd. "Maar daar moest ik dus wel extra voor betalen", zegt hij.

(Lees verder onder de video).

Hoe kan zoiets? Het Radio 1-programma "Hautekiet" zocht het uit. "Eerst en vooral: het is niet omdat een garagist de lichten correct afstelt, dat dat ook voor de keuring in orde is", zegt Marie De Backer van GOCA, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs. "De apparatuur, de vloer en de rails: ze voldoen bij ons allemaal aan dezelfde strenge Europese normen. Misschien ligt de vloer bij de garagist niet helemaal recht en dat kan al een verschil maken."

Verschillende zaken spelen hierbij een rol. Je moet maar eens wat sneller rijden op een drempel en het kan al een verschil maken

Maar dan blijft nog steeds de vraag hoe het kan dat de auto eerst wordt afgekeurd en een halfuur later plots wordt goedgekeurd. "Daarbij is het belangrijk om te weten wat er is gebeurd tussen die twee momenten", zegt De Backer. "Verschillende zaken spelen hierbij een rol. Je moet maar eens wat sneller rijden op een drempel en het kan al een verschil maken."

"Klopt", zegt docent autotechnologie Mark Pecqueur (Thomas More). "De lichttest komt in de autokeuring na verschillende andere testen, zoals de remtest. Als de lichten al op de grens staan, kan een kleine schok ertoe leiden dat het de ene keer goed en de andere keer slecht is."

Onze inspecteurs volgen de regels. Het is het apparaat dat zegt of het groen of rood is, niet de inspecteur

"De keuring is een momentopname", besluit De Backer. "Enkele dagen ervoor of erna kan het helemaal anders zijn. Hoe dan ook volgen onze inspecteurs de regels. Het is het apparaat dat zegt of het groen of rood is, niet de inspecteur."