Video player inladen ...

Gatz: "Geen verbod op doorspoelen reclame, wel kijken hoe we programma's kunnen maken zonder kijker te laten betalen" 

Volgens Sven Gatz, Vlaams minister van Media, moet er dringend een oplossing gevonden worden  voor de financiering van televisieprogramma's. Doordat meer en meer mensen uitgesteld kijken en zo de reclame doorspoelen,  dalen de reclame-inkomsten. Deze ochtend schreef de krant "De Morgen" nog dat de minister daarom een verbod wou op het doorspoelen van reclame. Maar aan VRT NWS ontkent de minister dat en wil hij  vooral kijken op welke manier er voldoende middelen kunnen gaan naar de sector. 

Vlaams minister van Media, Sven Gatz, zit dit voorjaar nog samen met de televisiesector rond het probleem van uitgesteld kijken en de verminderde reclame-inkomsten. Lineair televisiekijken, gewoon op het moment dat het wordt uitgezonden, is op de terugweg. Veel kijkers nemen programma's op en bekijken deze later en spoelen dan veelal de reclame door.  Vorige maand gebeurde ruim een kwart van het tv-kijken uitgesteld. Vooral de commerciële zenders klagen over de hierdoor dalende reclame-inkomsten en vragen een oplossing van distributeurs als Telenet en Proximus. 

"Reclame betaalt programma's, dus moeten er voldoende middelen blijven gaan naar de sector

Sven Gatz, Vlaams minister van Media

Volgens de minister wordt het dan ook dringend tijd dat de sector een oplossing vindt voor het probleem. "Er worden in Vlaanderen heel veel goeie programma's gemaakt en het is de bedoeling dat dat in de toekomst ook nog kan. Maar meer en meer mensen kijken uitgesteld. En reclame betaalt nu eenmaal de programma's, zeker bij private zenders", zegt de minister. 

Daarom wil Gatz met de sector samenzitten om een oplossing te vinden zodat er voldoende middelen blijven gaan naar die sector. "Maar ik heb het helemaal niet over een verbod van het doorspoelen van reclame", gaat Gatz verder. "Reclame is geen probleem, alleen de adverteerders die met die middelen de programma's eigenlijk betalen, die willen natuurlijk  ook reclame bij het uitgesteld kijken. Het gaat erover hoe je die programma's kan blijven financieren zonder dat de kijker moet bijbetalen, besluit Gatz.