Video player inladen ...

Wie is wie in het pijnlijke F-16-dossier?

De legertop heeft minister Steven Vandeput voor schut gezet. Die wist kennelijk niet af van een onderzoek waaruit blijkt dat de Belgische F-16-gevechtsvliegtuigen mogelijk nog jaren mee kunnen.  Een overzicht van de belangrijkste verantwoordelijken in dit pijnlijke dossier.

Steven Vandeput is in zijn hemd gezet. De studie over mogelijke verlenging moest hij via de oppositie vernemen. Vandeput is kandidaat-burgemeester in Hasselt.

Vandeput holt voorlopig achter de onthullingen aan en vraagt een intern en extern onderzoek. “Een zware inschattingsfout” noemt Vandeput wat is gebeurd. De oppositie vraagt zijn ontslag.

Frederik Vansina is generaal van de Luchtcomponent van defensie en ex-F-16-piloot. Hij zou “behoorlijk overstuur” geweest zijn toen uit een studie van producent Lockheed Martin bleek dat de verlenging van de levensduur van de F-16’s mogelijk is.

Vansina stuurt aan op een snelle beslissing over de aankoop van nieuwe gevechtstoestellen. Hij volgde Claude Vandevoorde op als generaal van de Luchtcomponent.

Kolonel Harry Van Pee is de projectleider die de teams aanstuurt voor de opvolger van de F-16. Hij geeft toe op de hoogte te zijn geweest van de studie over de levensduur van de F-16’s en maakte wellicht de “zware inschattingsfout” (dixit minister Vandeput) om die informatie niet bekend te maken. Van Pee minimaliseert het belang van de studie.

Claude Vandevoorde is de voorganger van Fred Vansina als generaal van de Luchtcomponent. Als Steven Vandeput minister van Defensie wordt, krijgt hij de machtige positie van kabinetschef bij Defensie. Hij is ook ex-F-16-piloot.

Vandevoorde zette mee het project voor de opvolger van de F-16 op de rails. Intussen is hij vervangen en weer generaal van de ADIV, de militaire geheime dienst, waar hij de ondankbare taak kreeg puin te ruimen in een chaotische en verdeelde afdeling.