Video player inladen ...

Crombez: "Vandeput vertelt opnieuw een verhaal dat niet waar is"

Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) wil van de Amerikaanse straaljagerbouwer Lockheed weten hoeveel het precies zou kosten om langer met onze F-16's te vliegen.  Maar volgens SP.A-voorzitter John Crombez weet Defensie dat al. "Vandeput vertelt opnieuw een verhaal dat niet waar is", aldus Crombez in "Villa Politica".

Wat gaat minister Vandeput doen met de rapporten over de langere levensduur van de F-16's, rapporten die werden achtergehouden binnen het leger? Gaat hij die meenemen in het hele dossier over de vervanging van de gevechtsvliegtuigen? In "Villa Politica" stelde de minister dat hij een en ander verder wil laten onderzoeken, onder meer de kostprijs van een eventuele verlenging.

"Het rapport is 5 bladzijden dik. Dat is geen alomvattende studie die zegt dat we nog 20 jaar gratis met de F-16 verder kunnen vliegen. Het gaat over een document dat gaat over de structuur, de carrosserie van de bestaande F-16. Het zegt niets over de kosten. Ik heb nu gevraagd aan Lockheed Martin dat ze hard maken - als we willen verdergaan - wat dat gaat kosten." (zie video onderaan)

Maar volgens John Crombez van oppositiepartij SP.A weet Defensie al hoeveel een verlengde levensduur van de F-16's gaat kosten. "Er is een studie gebeurd door Lockheed op de F-16's van het type dat wij hebben. Ofwel heeft Defensie die gegevens weer niet aan de minister gezegd, ofwel spreekt Vandeput de waarheid niet. Het blijft maar duren op een dossier van meer dan 15 miljard belastinggeld."

2,15 miljard

De SP.A verwijst naar een studie uit 2014 die Portugal liet maken over hetzelfde type F-16's waarmee de Belgen vliegen. Het lijkt de socialisten "zeer sterk" mocht Defensie die studie niet hebben. De cijfers die daarin staan heeft de SP.A toegepast op het aantal Belgische toestellen, en dan komen de socialisten uit op een kostprijs van 2,15 miljard voor het geval zou beslist worden om langer met de huidige toestellen te vliegen. 

Dat cijfer ligt niet zo ver van de 2,2 miljard die eerder door het kabinet Vandeput werd gecommuniceerd, op basis van een studie uit 2015. "Maar ze communiceren dat cijfer alsof de werkingskosten daar nog niet bij zitten. Dat is niet het geval."

Vraag is of je de studie voor de Portugese toestellen wel zomaar kan toepassen op de Belgische vloot. "Maar de systemen die moeten worden vervangen, zijn gelijk. Bovendien hebben we een vrij ruime kostenberekening gemaakt", klinkt het.

Video player inladen ...