Noah Berger

Facebookbaas slaat mea culpa in Britse zondagskranten na dataschandaal: "We moeten jullie vertrouwen verdienen"

In verschillende Britse zondagskranten is een opvallende, paginagrote advertentie verschenen van Facebookbaas Mark Zuckerberg. In een korte tekst veronschuldigt hij zich openlijk voor het dataschandaal, waardoor een bedrijf via een quizapplicatie op Facebook persoonlijke gegevens van gebruikers kon verzamelen. "We moeten jullie data beschermen, anders zijn we jullie vertrouwen niet waard", aldus Zuckerberg.

"Jullie hebben het waarschijnlijk wel gehoord: het verhaal van een quizapplicatie die gelekte data van miljoenen Facebookgebruikers heeft kunnen verzamelen", zo schrijft Zuckerberg, die de kwestie omschrijft als een "vertrouwensbreuk". "Want wij hebben de verantwoordelijkheid om jullie informatie te beschermen. Als we daar niet in slagen, dan verdienen we geen vertrouwen", zo staat in de advertentie. Zuckerberg belooft ook nog om het in de toekomst "beter aan te pakken". Facebook heeft de samenwerking met het bewuste databedrijf intussen al stopgezet.

Het is opvallend maar niet toevallig dat Zuckerberg zijn excuses aanbiedt in de Britse media. Het bedrijf Cambridge Analytica, dat via Facebookprofielen persoonlijke gegevens kon verzamelen, is Brits. Door het datalek kreeg Facebook vooral gebruikersgegevens van Amerikanen in handen. Verschillende Britse en Amerikaanse politici hebben Zuckerberg hiervoor op het matje geroepen. Een Britse parlementscommissie verwacht ook dat de Facebookbaas de zaak bij hen komt uitleggen. En ook het Europees Parlement verwacht meer tekst en uitleg hierover.

Eerder deze week had Zuckerberg zich al verontschuldigd voor het datalek via een bericht op zijn eigen Facebookpagina. Daarin gaf hij toe dat de beveiliging van de gebruikersgegevens in het verleden soms onvoldoende was om de privacy te garanderen, maar dat het "specifieke probleem met de werkwijze van Cambridge Analytica in 2014 vandaag niet meer mogelijk zou zijn met de vernieuwde apps". (lees voort onder de tweet)

Niet het eerste mea culpa

Het mea culpa in de Britse zondagskranten is niet het eerste mea culpa van de Facebookbaas. Het Amerikaanse online magazine Slate somt een hele reeks publieke verontschuldigingen op: voor privacyproblemen omtrent de nieuwsfeed van het sociale netwerk; voor het feit dat zoekmachines informatie kunnen halen uit Facebookprofielen; voor het feit dat data van verwijderde profielen toch oneindig bewaard bleven; voor het feit dat informatie van Facebookgebruikers aan adverteerders werd bezorgd; over de mogelijke rol van Facebook bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen en andere verkiezingen.