"10.000 dollar als compensatie? Ik denk dat ik gewoon geluk heb gehad"

Allison Preiss wilde op 21 maart van Washington naar Austin, in de Amerikaanse staat Texas, vliegen om een vrijgezellenfeestje bij te wonen. Maar dat verliep niet van een leien dakje toen bleek dat het vliegtuig van United Airlines overboekt was en dat een van de passagiers gevraagd werd niet mee aan boord te gaan. Omdat niemand zich vrijwillig meldde, werd Preiss, omdat ze de "passagier met het goedkoopste ticket" was, de toegang tot het vliegtuig geweigerd. Haar boosheid ventileerde ze op Twitter. Maar dat was buiten een welwillende medewerker van de vliegtuigmaatschappij gerekend. Ze kreeg ter compensatie niet alleen 2 eetbonnen bij Pizza Hut, maar ook een reisvoucher van liefst 10.000 dollar (8.080 euro).

Het waren uiteindelijk niet zozeer haar boze tweets die viraal gingen, waarin ze onder meer verwees naar recente incidenten van United Airlines waarbij bijvoorbeeld een hond het leven liet, maar wel de "troostprijs" die ze kreeg.

Op nieuwswebsite The Hour gaf Preiss meer uitleg: "Aan de balie werd mijn ticket gescand. Daar merkte men dat ik degene was met het goedkoopste ticket. Ik werd onmiddellijk uit de wachtrij geplukt. Aan boord van het vliegtuig ben ik dus nooit geraakt. Het enige wat ik weet is dat men een voucher van 2.000 dollar aan andere reizigers aangeboden heeft, maar dat niemand daarop wilde ingaan."

"Het ging sowieso al om een omboeking, omdat mijn eerste vlucht geschrapt was. Ik had dan blijkbaar het laatste ticket op deze vlucht, terwijl mijn vriendin met wie ik samen zou reizen, op een andere vlucht terechtkwam. Uiteindelijk ben ik 9 uren later dan gepland op mijn eindbestemming geraakt."

"Ik kan, achteraf evaluerend, alleen maar besluiten dat het positief is van de vliegtuigmaatschappij dat ze hun medewerkers aanzetten om passagiers zo goedgezind mogelijk te houden en een moeilijke situatie zo goed mogelijk proberen recht te trekken. Daarmee bedoel ik niet dat ze iedereen een voucher van 10.000 dollar moeten geven. Ik denk dat ik op dat vlak gewoon geluk gehad heb. Het is belangrijk dat de passagier met een goed gevoel achterblijft. Bovendien, het is al vaak gebeurd dat ik veel later aankom dan oorspronkelijk gepland."

De voucher moet alvast binnen het jaar opgenomen worden.