Video player inladen ...

Meer dan 8 jaar na treinramp Buizingen eindelijk proces in zicht

Ruim 8 jaar na de treinramp in Buizingen is een proces eindelijk in zicht. Voor de Brusselse raadkamer begonnen vanmorgen de debatten over de treinramp. De raadkamer moet beslissen wie er voor de rechtbank moet verschijnen en voor welke rechtbank dat zal zijn. In principe is er weinig discussie: één van de treinbestuurders, de NMBS en Infrabel zullen zich wellicht voor de politierechtbank in Halle moeten verantwoorden. Normaal valt vrijdag een beslissing.

Op 15 februari 2010 botsten twee treinen op elkaar ter hoogte van Buizingen. Het ging om de stoptrein Leuven-'s Gravenbrakel en de IC-trein Quévrain-Luik. Bij de ramp kwamen 19 mensen om.  310 mensen raakten gewond.

Het duurt abnomaal lang, dit is onaanvaardbaar

Slachtoffer Anita Mahy van vzw Treinramp Buizingen

Het onderzoek naar de oorzaak van de ramp sleepte jaren aan. Onder meer omdat de situatie op de plaats van de ramp technisch zeer ingewikkeld was, maar ook omdat het onderzoek verschillende keren werd overgenomen. Eerst werd het onderzoek overgeheveld van het Brusselse parket naar dat van Halle-Vilvoorde. Maar tijdens het onderzoek ging ook een onderzoeksrechter met pensioen, waardoor een nieuwe onderzoeksrechter zich in het dossier moest inwerken. "Het duurt abnormaal lang", zegt slachtoffer Anita Mahy van de vzw Treinramp Buizingen.  "De redelijke termijn is in mijn ogen al lang overschreden. Dit is onaanvaardbaar. Ze spelen met gevoelens van de mensen die familieleden hebben verloren, en ook met de gevoelens van de mensen die in de trein zaten." (Lees verder onder de beelden)

Video player inladen ...

Uit het onderzoek bleek uiteindelijk dat de treinbestuurder van de stoptrein wellicht door een rood sein is gereden. Hij overleefde de ramp trouwens. Daarnaast zou ook de NMBS nalatig zijn geweest, onder meer wegens de inzet van treinstellen die niet met de vereiste veiligheidssystemen waren uitgerust, maar ook Infrabel zou nalatig zijn geweest op het vlak van de veiligheid van de spoorweginfrastructuur.

Vrijdag neemt de raadkamer normaal een beslissing

Meer dan 8 jaar na de ramp zijn nu de debatten begonnen voor de raadkamer in Brussel. De raadkamerzitting vindt plaats in de plechtige zittingszaal van het hof van beroep, door het grote aantal partijen. Er zijn meer dan 730 mensen betrokken in het dossier. Het gaat om burgerlijke partijen, slachtoffers en de drie verdachten.

De raadkamer zal nu beslissen wie voor de rechter moet komen, en welke rechtbank bevoegd is. In principe is er weinig discussie: wellicht zullen de treinbestuurder van de stoptrein, de NMBS en Infrabel zich moeten verantwoorden voor de politierechtbank in Halle. Vrijdag valt normaal de beslissing.