Cannes bant Netflix uit de officiële competitie (en verbiedt selfies op de rode loper)

Films van Netflix mogen niet deelnemen aan de officiële competitie van het Filmfestival van Cannes. Dat heeft de organisatie bevestigd. Ook selfies op de rode loper zijn voortaan taboe. Artistiek directeur Patrick Duynslaegher van Film Fest Gent juicht de beslissing toe.

Hoe populair films van Netflix soms ook mogen zijn, een Gouden Palm zullen ze niet winnen. De organisatie van het Filmfestival van Cannes bevestigt dat producties van de streamingdienst dit jaar niet mogen deelnemen aan de officiële competitie, dit omdat ze niet in de bioscoop verschijnen. Ze zijn wel welkom in nevencompetities.

De organisatie verbiedt in een beweging ook selfies op de rode loper, maar daaraan wil Patrick Duynslaegher in "De wereld vandaag" op Radio 1 geen woorden vuil maken. Over de houding van het filmfestival tegenover Netflix, spreekt de artistiek directeur van Film Fest Gent zich wel uit (zie audio onder).

"Logische beslissing"

"Ik vind het een logische beslissing", zegt Duynslaegher. "Cannes is het grootste filmfestival van de wereld, een hoogmis van de cinema. Ondanks alle evoluties blijft de cinema een toplocatie om een film te tonen. Het filmfestival kan niet beweren dat het de grootste competitie van de wereld is én films tonen die kans maken op een Gouden Palm, maar die nooit in de bioscoop te zien zullen zijn."

Duynslaegher vindt niet dat het Filmfestival van Cannes met de beslissing de vooruitgang ontkent. "Dit is geen kwestie van wel of niet meegaan met de tijd. Er zijn nog voldoende grote, interessante en originele films om het festival te vullen. Het zou anders zijn indien Netflix plots meer interessante films produceert dan alle studio's en maatschappijen samen. Het gaat maar om enkele films die het festival enkel uit het competitieluik houdt. Dat vind ik gerechtvaardigd."

Amazon

"Ik vind het vooral een gemiste kans voor Netflix", zegt Duynslaegher over de keuze van de streamingdienst om zijn films niet in de bioscoop uit te brengen. "Het ene medium hoeft het andere niet te verdringen."

"Amazon doet het wél. Dat bedrijf heeft 2 films in competitie in Cannes. Het produceert ze, toont ze op zijn streamingdienst én geeft ze een beperkte bioscooprelease. Zo'n release is vaak een enorme promotie voor andere platformen."

Toch denkt Duynslaegher niet dat Netflix het geweer snel van schouder zal veranderen. "Dat zal niet meteen gebeuren, maar ik vind het goed dat het Filmfestival van Cannes principes heeft. Films in competitie moeten gelijke kansen krijgen. Het publiek moet ze op het grote scherm kunnen zien."