Video player inladen ...

Deze Chinese wagen wordt binnenkort in België gebouwd: kan hij hier potten breken?

Voor het eerst zal er een Chinees automodel in West-Europa gebouwd worden en Volvo Cars Gent gaat met die primeur lopen. De Gentse fabriek zal de auto's van Lynk & Co mogen produceren. Wat betekent die aankondiging? Rijden we binnenkort allemaal met een Chinese wagen? 

1. Waar moeten we Lynk & Co van kennen?

Het automerk Lynk & Co is nagelnieuw en dus zo goed als onbekend in onze contreien. Het is voortgevloeid uit de entiteit CEVT, kort voor China European Vehicle Technology. Dat is een samenwerking die vier jaar geleden opgezet is tussen Volvo en zijn Chinese eigenaar Geely, met als doel volledig nieuwe merken te ontwikkelen. Lynk & Co zelf is het geesteskind van de Belgische veteraan uit de autosector Alain Visser, die in 2015 overstapte van Volvo naar Geely.

"Het merk is sterk gericht op jongeren", legt Tony Verhelle van Autogids uit. "Het zal geen eigen dealers hebben, maar online worden verkocht. De wagens zullen wel onderhouden worden door Volvo-garages." 

Lynk & Co gaat sterk inzetten op autodelen en een soort 'abonnementen' op wagens

Het nieuwe Chinese automerk gaat ook sterk inzetten op autodelen en een soort 'abonnementen' op wagens. Alain Visser vergelijkt Lynk & Co daarom graag met Spotify of Netflix.

Het aanbod zelf moet eenvoudig blijven: maximaal acht verschillende versies, geen opties daarbuiten. Een eerste model, dat dus in Gent gebouwd zal worden, is de compacte SUV met de ietwat prozaïsche naam "01".

"Technisch gezien wordt die wagen volledig vergelijkbaar met de Volvo XC40, zij het dan met een wat ander uitzicht", zegt Verhelle. "En alle 01's zullen hybride of elektrisch zijn."

2. Is dat dan de eerste Chinese wagen in ons land?

Wel, om precies te zijn: het is de allereerste Chinese wagen die hier gebouwd zal worden. Volvo Cars Gent heeft daarmee een mooie primeur beet.

Maar natuurlijk zal het niet de eerste Chinese wagen zijn die hier rondrijdt. Al zijn de succesverhalen voorlopig beperkt. "Iedereen in de sector herinnert zich de Jiangling Landwind van een tiental jaar geleden: een terreinwagen die een kopie was van de Opel Frontera", weet Verhelle. "In crashtests plooide die als een doosje." Het testrapport claimde toen dat die wagen technologisch op hetzelfde peil stond als Europese auto's van 30 jaar geleden.

"Maar de Chinese constructeurs hebben snel bijgeleerd na die eerste pogingen", aldus nog Verhelle. "Dat is precies waarom een bedrijf als Geely Volvo heeft gekocht: om de techniek te bemeesteren. De tweede golf Chinese wagens, die er nu zit aan te komen, moeten we veel serieuzer nemen."

Intussen rijden in Brussel bijvoorbeeld al taxi's rond van het merk BYD (kort voor 'Build your dream', nvdr), een Chinese batterijenproducent die ook elektrische voertuigen is gaan bouwen. "En ook Qoros en Borgward, het historische Duitse merk dat nu in Chinese handen is, denken aan lanceringen op onze markt."

3. Wat betekent de komst van Lynk & Co voor ons land?

Dat hangt van het succes van het merk af, denkt Tony Verhelle. "Maar wat wel opvalt: dit model kan enkel worden gebouwd op het platform in Gent en in China. Dus dat is wel veelbelovend. Als alle komende Chinese auto's ook op dat platform worden gebouwd, ziet het er goed uit voor Volvo Cars Gent." 

Na de 01 komt overigens ook de 02: er wordt nog onderzocht of dat model ook naar Gent komt. Lynk & Co wil per jaar zo'n 150.000 wagens bouwen voor Europa. Het leeuwendeel daarvan zal in Gent worden gemaakt. Hoeveel nieuwe jobs dat zal opleveren, is nog niet duidelijk. 

Ook transporteconoom Thierry Vanelslander (Universiteit Antwerpen) spreekt van "goed nieuws voor de Belgische auto-industrie". "Het is dan wel een Chinees bedrijf, dus dat zal heel strak gecoördineerd zijn om er voor China zoveel mogelijk voordeel uit te halen. Maar het kan toch ook voor een frisse wind zorgen in onze auto-industrie. Het is dus helemaal niet slecht dat we daarvan een graantje kunnen meepikken." 

Vooral het feit dat Lynk & Co inzet op elektrische en hybride wagens en op nieuwe concepten als autodelen, bevallen Vanelslander. "Jongeren denken meer aan zulke deelconcepten. Dat kan helpen om af te geraken van die al te aanbodgedreven sector."

Anderzijds kunnen die nieuwe technologieën en concepten op hun beurt weer andere innovatieve bedrijven aantrekken. Zo'n aankondiging zorgt dus voor toegang tot kapitaal waar we anders niet op mochten rekenen."

4. Maakt Lynk & Co hier een kans?

"Dat hangt dan weer van de prijsstelling af", zegt Verhelle. De goede verstaander leest: als de geruchten kloppen dat een 01 een derde goedkoper zal zijn dan een Volkswagen Tiguan, is er veel mogelijk.

"Het jonge imago van het merk is heel nieuw. En het blijft afwachten welk effect die internetverkoop hier zal hebben. Ik vermoed dat het aanvankelijk vrij traag zal gaan. Maar anderzijds: Geely is ook niet gehaast, ze kunnen het merk hier gestaag laten groeien."

Ook Vanelslander wil eerst de definitieve prijzen en het aangeboden pakket afwachten. "Maar de Chinezen kennende hebben ze de markt goed van tevoren geanalyseerd."

In China is de 01 sinds november te koop. "In de eerste 3 minuten dat de wagen beschikbaar was, werden er online 6.000 verkocht", weet Verhelle. "Dat is niet min, maar we spreken natuurlijk wel over de reusachtige Chinese markt."