Waarom zijn de taxichauffeurs boos?

De Brusselse taxichauffeurs betogen tegen Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) en, wat ze noemen, de "Uberisatie" van hun sector. Het is niet de eerste keer dat taxichauffeurs in Brussel protesteren. Maar als de vorige acties veeleer symbolisch waren, met kortstondige blokkades en optochten, dan gebruiken ze dit keer de grote middelen om gezien en vooral gehoord te worden. Want de taxichauffeurs vrezen dat hun statuut ondermijnd wordt door het taxiplan van minister Pascal Smet.  Smet wil wel nog overleggen met de sector.

Het taxiplan van Brussels minister van mobiliteit Pascal Smet is onaanvaardbaar, vindt de klassieke en erkende taxisector. Die waarschuwt voor een sociaal bloedbad en wijst erop dat 1.800 jobs van taxichauffeurs dreigen vervangen te worden door mini-jobs. De taxiverenigingen vrezen uiteraard de concurrentie van Uber en voelen zich door het taxiplan  onvoldoende beschermd. Bovendien wil Pascal Smet het aanbod in Brussel uitbreiden met  extra voertuigen. En dat dreigt de rendabiliteit van de sector helemaal onderuit te halen.

Ramkoers

Om een taxibedrijf te kunnen uitbaten moet je over een licentie beschikken. Wagens moeten aan normen voldoen. Chauffeurs zijn verplicht medische en andere bekwaamheidsattesten na een opleiding voor te leggen. En er dienen vaste tarieven gehanteerd te worden. Op die manier kon de sector zichzelf natuurlijk beschermen. Tot Uber op het toneel verscheen. Opeens was het mogelijk om via een app een wagen met chauffeur te bestellen die je een stuk goedkoper naar je bestemming bracht. 

De officiële taxisector reageert woedend: oneerlijke concurrentie, want die Uber-chauffeurs moeten aan geen voorwaarden voldoen en van sociale bijdragen of bescherming is er voor deze zelfstandigen nauwelijks sprake. Toch wil Pascal Smet Uber niet zomaar verbannen. Hij wil de zaken reglementeren. Vanaf dat moment ligt hij op ramkoers met de erkende taxidiensten in Brussel.

Persoonlijke licenties

Er komen acties. De taxichauffeurs vragen overleg. Ze vinden enig gehoor bij Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS). En ook Pascal Smet stuurt aan op een soort compromis waarbij hij de Uber-chauffeurs aan dezelfde voorwaarden wil onderwerpen als de andere taxichauffeurs. Op 1 februari 2018 wordt zijn nieuwe taxiplan in een eerste lezing goedgekeurd door de Brusselse regering.

Elke chauffeur zal voortaan over een licentie moeten beschikken. Met zo'n persoonlijke licentie kunnen de chauffeurs aan de slag als werknemer bij een taximaatschappij, als zelfstandige bij Uber bijvoorbeeld of in een soort coöperatieve. Kortom, al het betalend personenvervoer wordt als taxidienst beschouwd. Chauffeurs moeten voortaan ook een volwaardig sociaal statuut hebben. Taxibedrijven kunnen nog altijd vergunde chauffeurs in dienst nemen om met hun wagens te laten rijden.

Pascal Smet legt in zijn taxiplan ook tariefregels op. Zo zijn er de vaste tarieven voor taximaatschappijen. En voor wie met een app werkt, lees Uber, komt er een minimum en maximum tarief.

Uber blij, taxisector kwaad

Het taxiplan geldt in principe vanaf 2019. Uber heeft al positief gereageerd. De federatie van taxibedrijven vreest dat de sector zal verzanden in Deliveroo-toestanden. Hoewel exploitanten nog altijd chauffeurs met een licentie als werknemer in dienst kunnen nemen om met een van hun wagens te rijden, vreest de sector zelf dat bedrijven alleen nog met zelfstandigen zal willen werken.

Ook de vakbonden reageren terughoudend. Bij het ABVV is te horen dat de chauffeur als werknemer op termijn zal verdwijnen. En dat er in de plaats grote garages zullen komen die hun wagens per dag verhuren aan chauffeurs die er zelf geen kunnen betalen.