"Als eigenaars bereid zijn om vermogen in te leveren, kunnen ook oudere dieselwagens de norm halen"

"Pas de vervuilende dieselwagens die nu rondrijden op onze wegen aan, zodat ook zij de milieunormen halen." Dat zegt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool. Volgens hem zijn de nieuwe dieselwagens het probleem niet en riskeren we dat mensen met de oudere, veel "vuilere" diesels blijven rondrijden omdat de doorverkoopwaarde fors daalt.

Pecqueur spreekt in Gazet van Antwerpen over "hysterie" bij de beleids­makers als het gaat over dieselwagens. "De nieuwe diesel­motoren die nu op de markt komen, zijn al lang het probleem niet meer", zegt hij in "De ochtend".

"In het verleden hebben we ernstige problemen gehad met dieselmotoren en die zijn er nog steeds, maar de auto-industrie heeft haar les wel geleerd. De nieuwe Euro 6D-wagens die zijn goedgekeurd na 1 september 2017,  voldoen wel degelijk aan de norm. Er zijn er zelfs die beter zijn dan benzinemotoren", aldus Pecqueur.

Milieuorganisaties hebben daar hun twijfels bij. Zij zeggen dat ook de nieuwe dieselwagens in de praktijk meer stikstof uitstoten dan blijkt uit de labtests.

"Technische oplossingen zijn mogelijk"

Volgens Pequeur zijn nieuwe dieselwagens dus niet het probleem. Maar wat dan met de oudere, sterk vervuilende diesels? Want die blijven op onze wegen rondrijden. Hij stelt voor om die aan te passen, zodat ze toch de norm halen.

"De technologie bestaat", zegt hij. "Als de eigenaar bereid is om 20 procent van zijn piekvermogen in te leveren, zijn er technische oplossingen mogelijk om die wagens aan de norm te laten voldoen. Het zal dan wel de Euro 5-norm zijn en niet Euro 6. Maar in het dagelijkse leven overschrijden die wagens nu sterk de norm."

Is dat realistisch? "Als de overheid  aan tafel gaat zitten, die optie ernstig overweegt en daar ook de nodige kortingen voor geeft, is het mogelijk. Als we het willen, dan kan het."

Als de overheid die optie ernstig overweegt, dan is het mogelijk.

"Risico bestaat dat mensen veel langer blijven rondrijden"

Als de overheid geen actie onderneemt, riskeren we dat de oude diesel­wagens juist langer blijven rondrijden, stelt Pecqueur. "Het probleem dat we creëren, is dat die oude wagens absoluut geen waarde meer zullen hebben om door te verkopen en dat mensen veel moeilijker een nieuwe wagen zullen kopen. Je loopt het risico dat ze veel langer met die wagen blijven rondrijden."

Tot slot stelt Pequeur dat het een prioriteit zou moeten zijn om actie te ondernemen tegen auto's die rondrijden zonder een roetfilter. Volgens hem zijn dat er zo'n 50.000. Zij stoten een veelvoud aan schadelijke stoffen uit.

Beluister het gesprek met Mark Pecqueur in "De ochtend"