Video player inladen ...

Badeendjes blijken bom van bacteriën, maar geen paniek

De badeendjes die wel eens in het bad van kinderen dobberen (en soms in dat van ons) blijken miljoenen bacteriën te ontwikkelen. Dat blijkt uit Zwitsers-Amerikaans onderzoek. Toch is er geen reden tot paniek, nuanceert bacterioloog Jeroen Raes.

Het onderzoek is vandaag gepubliceerd in een ondertijdschrift van het vakblad Nature.  Het kreeg de titel "Lelijke eendjes - de schaduwkant van plastic materiaal dat in contact komt met leidingwater".

Onderzoekers van Eawag aan de polytechnische school van Zürich, en de universiteit van Illinois hebben nieuwe badeendjes 11 weken lang laten dobberen in proper water en tegelijk een andere groep in gebruikt badwater met resten van zeep, zout, zweet en menselijke bacteriën.

Na dissectie bleek dat de eendjes miljoenen bacteriën en/of schimmels hadden ontwikkeld

Daarna werden de eendjes opengesneden in het lab. De binnenkant bleek vol schimmels en bacteriën te zitten, tussen 5 en 75 miljoen cellen voor elke vierkante centimeter, rapporteren de onderzoekers.

80% daarvan had ook potentieel pathogene (ziekteverwekkende) bacteriën ontwikkeld, o.a. legionella en "heel resistente bacteriën". Vooral de binnenkant van de eendjes is het probleem, omdat we die niet proper kunnen maken.

Meestal is er geen probleem, maar het kan ook irritaties of infecties veroorzaken

Microbioloog Frederik Hammes, mee betrokken bij het onderzoek, nuanceert zelf: "Dit kan ons immuunsysteem net versterken. Dat is alvast positief. Maar het kan ook irritaties aan de ogen en oren veroorzaken of maag- en darmproblemen."

Hij stelt voor om de reglementering voor producenten aan te passen en strikte criteria in te voeren voor het basismateriaal. De badeendjes kwamen onlangs ook al in het nieuws omdat zij (en andere producten) stoffen afscheiden die onze hormoonhuishouding kunnen verstoren.

We leven in een tijdsgeest met een grote smetvrees

Bacterioloog Jeroen Raes van KU Leuven nuanceert de risico's. "Ik denk dat bedorven voedsel eten een veel groter risico vormt dan de badeendjes. We leven in een tijdsgeest met een grote smetvrees."

Het kan zeker geen kwaad dat we worden blootgesteld aan bacteriën. Zo ontwikkelen we een goed werkend immuunsysteem, zegt Raes. "Mijn reactie op berichten als deze blijft dezelfde: de realiteit is dat we leven in een wereld waarin we continu worden blootgesteld aan bacteriën. De wereld zit er vol van. Voor een warme en vochtige ruimte zoals een badkamer, is dit sowieso niet verwonderlijk. Een beetje blootstelling aan vuil is goed voor de ontwikkeling van ons immunsysteem." (lees verder onder de tweet)

"Ons lichaam kan wel wat aan. Er is geen reden tot paniek"

Alleen al daarom moeten we zeker niet in paniek slaan, zegt Raes. "Ons lichaam is er voldoende tegen beschermd. We hebben bijvoorbeeld bacteriën op de huid die een bescherming bieden tegen andere bacteriën."

Toch is er in deze studie sprake van onder meer legionella, is dit dan niet gevaarlijk? "Ik wil zeker niet sceptisch zijn over deze studie, maar het risico blijft laag.  Zolang de concentraties niet te groot zijn, en voor mensen met een normaal immuunsysteem, is er geen probleem." Dit gaat ook maar over één studie over één groep badeendjes, zegt Raes.

Video player inladen ...