Nicolas Maeterlinck

Waarom fuseren het vertrouwde Bancontact en het hippe Payconiq? En wat zal er veranderen?

De betaalsystemen Bancontact en Payconiq gaan samensmelten. De Belgische banken hopen op die manier de internationale technologiegiganten Google en Apple op een afstand te houden op de betaalmarkt. Maar wat zal er voor ons veranderen? En waarom? 

Wat houdt de fusie precies in?

Payconiq is een app waarmee klanten via hun smartphone kunnen betalen, bijvoorbeeld door een QR-code van een handelaar te scannen. Ook de app van Bancontact werkt met een QR-code. Maar we kennen Bancontact vooral van de betalingen met de kaart.

Dat beide bedrijven samensmelten, is een logische stap omdat ze bijna dezelfde aandeelhouders hebben. Bancontact is in handen van de vijf grootste banken van ons land: BNP Paribas Fortis, KBC, Belfius, ING en Axa Bank.

Payconiq is opgericht door KBC en ING. Later werden ook Belfius en BNP Paribas Fortis aandeelhouder van Payconiq. Tegen eind juni moet de fusie rond zijn. Dan ontstaat er één bedrijf: Bancontact Payconiq Company, met een 35-tal medewerkers.

Wat verandert er precies?

In een eerste fase verandert er niets voor de gebruikers en de handelaars. Beide apps, Bancontact en Payconiq, blijven naast elkaar bestaan en ook de kaart met bancontactfunctie blijft bestaan. Maar op relatief korte termijn wil het fusiebedrijf een nieuwe app ontwikkelen die de functies van de twee bestaande apps samenvoegt.

Het nieuwe bedrijf gaat er vanuit dat het de prijzen voor de handelaars kan laten dalen. "Vandaag is een transactie via Payconiq al veel goedkoper dan een transactie via Bancontact", zegt Ivo De Meersman, de voorzitter van Payconiq.

"De bedoeling is om de markt te laten spelen in de hoop dat er druk komt op de prijzen". De prijs die handelaars moeten betalen, wordt nu vooral bepaald door de transactieverwerkers en aanbieders van betaalterminals als Worldline of CCV.

Het innovatieve ontbrak een beetje bij Bancontact

Ivo De Meersman, voorzitter Payconiq

Waarom is een fusie interessant?

Bancontact heeft het voordeel een bekende merknaam te zijn. Dat is welgekomen, want uit het onderzoek dat Bancontact en Payconiq lieten uitvoeren, blijkt dat 58% van de Belgen mobiele betalingen niet helemaal vertrouwt.

Payconiq is veel minder bekend bij het grote publiek, maar het kan het fusiebedrijf misschien weer de pioniersrol geven die Bancontact in de loop der jaren is kwijtgespeeld. "Het innovatieve ontbrak een beetje bij Bancontact, het fintech-gevoel mocht er wat meer inzitten", zegt Ivo De Meersman van Payconiq.

Door beide bedrijven samen te smelten hopen de Belgische banken een vuist te maken in de snel groeiende markt van betaalapps. Zeker nu de Europese richtlijn PSD2 een feit is. Die richtlijn geeft consumenten het recht hun persoonlijke bankgegevens te delen met fintechapplicaties gebouwd door derden, ook niet bancaire spelers.

De verwachting is dat grote buitenlandse bedrijven als Google, Apple, Facebook en Amazon zich in  de betaalmarkt gaan positioneren. Hoe sneller de Belgische banken een volwaardige app van Bancontact Payconiq Company kunnen uitrollen die aanslaat bij het grote publiek, hoe makkelijker Apple en Google op afstand gehouden kunnen worden.