AP

Uber: "Beschuldigingen van taxi-sector kloppen niet"

Uber, het Amerikaanse bedrijf dat ook in Brussel taxiritten aanbiedt, weerlegt de beschuldigingen van de taxisector dat ze illegaal te werk gaan. "Wij bieden sinds twee jaar ritten aan via 'UberX', dat  enkel professionele chauffeurs inzet met de nodige licenties", zegt Joost Verdiesen, operationeel directeur van Uber België aan VRT NWS. Het blijft ook de ambitie van het bedrijf om in andere steden van start te gaan.   

Uber is al sinds 2014 actief in Brussel. Iedereen die wat wilde bijverdienen als chauffeur kon zich bij het bedrijf melden en kon via de dienst 'UberPop' ritten aanbieden. Een rechter verbood die service, omdat Uber de strenge taxi-wetgeving niet wilde volgen en omdat het zwartwerk in de hand zou werken. Niet veel later ging 'UberX' van start, waarbij het bedrijf wél professionele chauffeurs liet rijden.

"Helemaal legaal," zo klinkt het bij Uber,  "In een grijze zone", zo menen criticasters, omdat Uber een omweg toepast. Wie een rit bestelt via UberX wordt automatisch lid van een schimmige organisatie, de "Platform Riders Association". Dat tussenstation reserveert dan een auto met chauffeur voor de klant. Een creatieve oplossing waarmee Uber de regels toepast die bestaan voor de verhuur van limousine met chauffeur, die minder streng zijn dan de taxiwetgeving. Juridisch niets tegen in te brengen, zo laat het kabinet van Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet verstaan. 

Uber: "Ambitie voor méér Belgische steden"

Uber vindt dat ze niet alleen in Brussel hun plaats verdienen. "Wij zijn ervan ovetruigd dat er een plaats moet zijn voor álle professionele chauffeurs. Uiteindelijk zal meer keuze en meer concurrentie leiden tot een betere dienstverlening, wat uiteindelijk goed zal zijn voor de consument én voor de steden zelf", zo zegt Joost Verdiesen. "Wat dat betreft willen wij een constructieve partner van de overheid en de regering blijven, om het kader te moderniseren, want dat is absoluut noodzakelijk. De huidige wetten zijn intussen meer dan 20 jaar oud en zijn niet geschikt om de mobiliteitsproblemen van vandaag het hoofd te bieden en om onze sector ten volle te doen ontwikkelen."