John de Mol (Talpa) neemt grootste persagentschap van Nederland over

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) komt in handen van Talpa, het bedrijf van mediamagnaat John de Mol. Hij neemt alle aandelen van het grootste persagentschap van onze noorderburen over van Vereniging Veronica.

Enkele maanden nadat hij in de strijd met Mediahuis om de Telegraaf Media Groep in het zand heeft gebeten, schrijft John de Mol dan toch een grote overname op zijn naam: de man achter Talpa neemt het ANP over, het grootste persagentschap van Nederland.

De Mol kent op het terrein van de nieuwsvoorziening "geen sterker merk dan het ANP", zegt hij in een reactie. "Zoals bekend wil Talpa Network uitgroeien tot een groot en modern cross-mediabedrijf op de Nederlandse markt."

"Met de overname van het ANP voegen we daar onafhankelijk en betrouwbaar nieuws aan toe. Daar ben ik erg blij mee. Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren."

Het ANP bedient het overgrote deel van de Nederlandse mediabedrijven met nieuws, foto's, video en radiobulletins. Daarnaast levert het persbureau diensten aan bedrijven op het gebied van mediadistributie en analyse.

Redactiestatuut

Voorzitter Yoeri Albrecht van de Vereniging Veronica die haar aandelen van het ANP aan De Mol verkoopt, is blij dat Talpa het redactiestatuut van het ANP onderschrijft en zo de onafhankelijkheid van het persagentschap garandeert. Albrecht wijst erop dat het agentschap in zijn 84-jarig bestaan al meerdere eigenaren heeft gehad. Veronica was sinds 2010 eigenaar van ANP.

Volgens de directie van het ANP, algemeen directeur Martijn Bennis en hoofdredacteur Marcel van Lingen, is de positie van het persbureau goed geregeld. "Onze nieuwsvoorziening blijft snel, feitelijk en onafhankelijk", zo laten ze weten. De ondernemingsraad en redactieraad van het ANP staan volledig achter de overname.