Suitsupply

Nederlands religieus dagblad verspreidt pamflet tegen reclame met kussende mannen 

Het Reformatorisch Dagblad heeft pamfletten verspreid tegen de campagne van modeketen Suitsupply met een poster met twee zoenende mannen. Het ging om een flyer van een actiegroep. Dat lokt veel protest uit.  

Hoewel de gewraakte affiche al uit het straatbeeld verdwenen is, liet de christelijke actiegroep “Gezin in gevaar” 40.000 pamfletten verspreiden via het Reformatorisch Dagblad, een protestants avondblad. Het pamflet noemt de foto van Suitsupply “onsmakelijke reclame” met “zedeloze taferelen” die overal op straat te zien zijn, “ook door kleine kinderen”.

De krant zegt dat het een commerciële advertentiebijlage was, waarvoor de actiegroep heeft betaald. Hoofdredacteur Steef de Bruijn voegde er in een interview wel aan toe dat hij zich kan verplaatsen in de waarden van “Gezin in gevaar”.

Dat het Reformatorisch Dagblad het pamflet heeft verspreid lokt veel protest uit. Mensen laten hun ongenoegen blijken en sturen foto’s en filmpjes van zoenende mannen naar de krant, via sociale media.  Een tegenstander is ook een crowdfundingactie gestart om advertentieruimte te kopen in de krant, met de bedoeling een kusfoto te publiceren.

Homofobe reacties

De campagne van Suitsupply begon eind vorige maand. Verschillende bushokjes met de affiche zijn stukgeslagen. Nu hangen de kussende mannen nog binnen in de winkels. Het bedrijf heeft al duizenden volgers op sociale media zien verdwijnen en is naar eigen zeggen geschokt door de homofobe reacties. 

Het is niet de eerste foto van Suitsupply die voor stennis zorgt. Het merk pakte al vaker uit met al dan niet strak in het pak gestoken mannen, omringd door naakte vrouwen. Seksistisch, klonk toen de kritiek.