Video player inladen ...

"Pano" in het basisonderwijs: scholen die extra moeite doen voor zorgleerlingen worden overbevraagd 

Scholen die extra inzetten op zorgleerlingen, worden overbevraagd. Ze trekken veel leerlingen aan en worden echte concentratiescholen voor zorgleerlingen. Het gevolg is veel druk op scholen en leerkrachten. Dat blijkt uit een reportage van ons magazine "Pano" die vanavond te zien is op Eén.

Scholen die extra hun best doen en een uitgebreid zorgbeleid aanbieden, dreigen het slachtoffer te worden van hun eigen succes. "Pano" trok naar drie scholen en sprak er met leerkrachten en directie. Een van hen is Juf Veerle, die al 16 jaar les geeft in het eerste leerjaar in 't Kofschip in Edegem. Zij heeft de voorbije jaren het aantal leerlingen in haar klas die extra zorg nodig hebben, fel zien toenemen.

"Ik heb 23 kinderen in de klas", vertelt ze. "Eén kind heeft autisme, drie kinderen hebben concentratieproblemen, drie kinderen zijn hoogbegaafd, één kind heeft gedragsproblemen,  twee kinderen zijn hoogsensitief en twee kinderen hebben een jaartje overgedaan."

De school doet alle moeite om elk kind vooruit te helpen, maar soms lukt dat niet en zou het kind beter overstappen naar het buitengewoon onderwijs. Maar dat vereist een lange procedure met een hele papierwinkel.

"Je moet bewijzen wat je allemaal hebt gedaan hebt en waarom. Als wij zeggen dat het niet lukt, dan hebben we alle mogelijkheden absoluut benut, zegt schooldirectrice Marleen Driesmans. "Ik kan me wel voorstellen dat er scholen zijn die leerlingen heel snel afwimpelen en dat er daarom regeltjes worden opgelegd. Maar scholen die hun best doen, die krijgen daar nog eens extra druk bovenop."

Video player inladen ...

"Aanzuigeffect"

Ook Meester Patrick van De Zeppelin uit Geraardsbergen kent het probleem. Hij geeft les aan een graadklas waar leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar samenzitten in één klas. Begin dit schooljaar kreeg hij er zes nieuwe leerlingen bij waar ze in andere scholen geen weg meer mee wisten.

"Ik denk dat veel kinderen op school "uitgezorgd" zijn. Dat ze (de scholen, red.) eigenlijk met de handen in het haar zitten: wat moeten we ermee doen? En veel van onze kinderen kunnen niet meer terecht in het bijzonder onderwijs,  dus blijven ze in cirkeltjes ronddraaien. Wij zijn dan net zo'n school waar die kinderen wel die extra zorg krijgen. De scholen in de omgeving weten dat en daardoor hebben we zo'n beetje een aanzuigeffect van dergelijke leerlingen."

Bovendien, zegt Patrick, is het lesgeven sowieso veranderd. "We geven geen les meer voor de gemiddelde leerling, maar voor iedereen. En dat vraagt veel meer energie."

We geven geen les meer voor de gemiddelde leerling, maar voor iedereen. En dat vraagt veel meer energie.

"Laat scholen van elkaar leren"

Grote verschillen in klassen kunnen ertoe leiden dat geen van de groepen op de juiste manier wordt bediend. Professor Martin Valcke van de universiteit Gent stelt voor om van de zorgconcentratiescholen voorbeelden te maken waar andere scholen van kunnen leren. Hij vindt ook dat ze extra middelen moeten krijgen.

"Teveel is teveel", zegt Valcke. "Ik zou extra middelen aan de scholen geven en ze in een pool met andere scholen aan kennisdeling laten doen: expertise-ontwikkeling, bij elkaar op bezoek gaan, leren van elkaar, leerkrachten uitwisselen, enzovoort. Zodat dan geleidelijk aan de concentratie kan afzwakken."

"Pano - Het basisonderwijs kraakt" vanavond om 21.25 uur op Eén.