AFP or licensors

Zo wil Facebook uw grootste privacyzorgen sussen

Het wordt makkelijker om uw privacy-instellingen aan te passen op Facebook. Dat meldt de sociaalnetwerksite zelf. Facebook sleutelt aan het uitzicht en de structuur van het instellingenmenu, zodat u uw persoonlijke gegevens beter kunt afschermen. Het gaat om de eerste concrete maatregel van Facebook in de nasleep van het dataschandaal. Technologie­socioloog Ben Caudron is weinig onder de indruk.

"De voorbije week heeft aangetoond hoeveel meer we moeten doen om ons beleid af te dwingen en om mensen te helpen begrijpen hoe Facebook werkt en welke keuzes ze kunnen maken over hun gegevens", zo schrijven Facebooks privacybaas Erin Egan en juridische topvrouw Ashlie Beringer in een blogpost.

Een dikke week geleden onthulden The Observer en de New York Times dat de gegevens van 50 miljoen Facebook­gebruikers ongevraagd bij een data-analysebedrijf met de naam Cambridge Analytica waren beland. Met die data heeft dat bedrijf heel gerichte verkiezingscampagnes proberen te voeren, onder meer voor huidig Amerikaans president Donald Trump en mogelijk ook voor het 'Leave'-kamp in de aanloop naar het brexitreferendum.

Als reactie op de heisa daarover heeft het bedrijf enkele geplande updates versneld doorgevoerd, zo melden Egan en Beringer. Het doel is vooral om gebruikers makkelijker de weg te wijzen naar de plek waar ze kunnen beslissen over wat Facebook met hun gegevens kan en mag doen.

Concreet gaat het vooral over forse aanpassingen in de structuur en lay-out van het menu, dat toegang geeft tot die privacyinstellingen:

De oude (links) naast de nieuwe (rechts) structuur van het menu in Facebook.

Die instellingen - die op zich al bestonden - zijn zo niet meer verspreid over verschillende plekken, maar wel gebundeld op 1 plaats:

Daarnaast wordt het makkelijker om de persoonlijke gegevens die Facebook van u bezit te bemachtigen en te downloaden. Zo kunt u uw oude posts, reacties en zoekopdrachten beheren. Ook wordt het eenvoudiger om foto's, contacten en andere Facebook-bestanden te downloaden. Of zoals Facebook nu ook zelf toegeeft: "It’s your data, after all."

Verontwaardiging

De onthulling over Cambridge Analytica veroorzaakte een wereldwijde verontwaardiging over hoe Facebook omgaat met de privacy van zijn gebruikers. Via de hashtag #deleteFacebook riepen gebruikers op om met z'n allen onze Facebookaccount af te sluiten.

Het aandeel van het bedrijf is intussen al 18 procent van zijn beurswaarde kwijtgespeeld. En CEO Mark Zuckerberg, die zich al meermaals verontschuldigd heeft, mag het gaan uitleggen voor het Amerikaanse Congres.

"Dit is een charmeoffensief waarvan ik niet te veel verwacht"

Technologiesocioloog Ben Caudron van de Erasmushogeschool in Brussel is maar matig onder de indruk van de nieuwe maatregelen die Facebook treft. "Facebook heeft vooral woorden veranderd", zegt hij in "De wereld vandaag" op Radio 1 (zie audio onder). "Ze gebruiken net dezelfde woorden als in 2010. Ook toen beloofden ze plechtig de privacy van de gebruikers ernstig te nemen."

"Facebook maakt het nu misschien iets makkelijker om gegevens onzichtbaar te maken op je profiel, maar dat geeft geen enkele garantie dat Facebook de gegevens zelf ook wist. Dit is een charmeoffensief waarvan ik niet te veel verwacht."

"Als je een post op Facebook weghaalt of je unliket een pagina, komt het er technisch op neer dat de sociaalnetwerksite een extra regel gegevens opslaat. Dat is de paradox: wie vandaag gegevens van Facebook weghaalt, geeft Facebook net meer gegevens. Ze beloven dat de gegevens verdwijnen, maar dat kan ik moeilijk geloven. Ik denk dat ze in de databank blijven zitten want ze zijn te waardevol."