Renault en Nissan praten over een fusie tot wat mogelijk de grootste autoproducent wordt

Na bijna twee decennia een alliantie gevormd te hebben, zouden de twee autoproducenten nu een enkel bedrijf willen vormen. Er moeten nog wel een aantal obstakels uit de weg geruimd worden. De beurskoers van Renault is echter al fors de hoogte ingegaan.

Het persbureau Bloomberg pakt vandaag uit met het nieuws dat de Franse autogroep Renault en het Japanse zusterbedrijf Nissan nu praten over een fusie. Bloomberg baseert zich op betrouwbare bronnen binnen de twee bedrijven en meteen na het bekendmaken van het nieuws is de koers van Renault op de beurs Euronext Parijs met 8% gestegen.

Renault en Nissan vormen als sinds 1999 een nauwe alliantie. Zo heeft Renault 43% van de aandelen van Nissan in handen en omgekeerd is dat 15%. Beide bedrijven werken al jaren erg nauw samen op het vlak van ontwikkeling en aankopen van onderdelen, uitwisselen van technologie en dergelijke meer.

Nu zouden ze dus één bedrijf gaan vormen, wellicht wel met twee hoofdzetels en twee beursnoteringen in Parijs en in Tokio. Vooral Renault-topman en leider van de alliantie Carlos Ghosn (foto bovenaan) zou de drijvende kracht achter de fusie zijn en die krijgt meestal zijn zin.

Toch is een fusie nog geen uitgemaakte zaak. Zowel de Franse als de Japanse overheid zullen niet graag hun nationale kampioenen volledig in een nieuwe groep zien opgaan. De Franse overheid bezit overigens 15% van de aandelen van Renault en zou dat belang niet graag zien verwateren. (Lees verder onder de foto).

De race naar groter en grootst

Vorig jaar verkochten Renault (met het Roemeense merk Dacia) en Nissan samen ongeveer 10,6 miljoen auto's. Dat is iets minder dan de Duitse Volkswagen Group (met dochters zoals Audi, Skoda, Seat etc.), de absolute koploper.

Renault wil ook iets terugdoen na de "grote sprong voorwaarts" van grote concurrent PSA (Peugeot-Citroën) vorig jaar. Toen nam PSA de Duits-Britse autoproducent Opel-Vauxhall over van General Motors om zo een gigant op de Europese markt te worden.

Schaalvergroting is belangrijk, niet enkel voor het ego, maar vooral ook voor kostenbeheersing, nu de auto-industrie voor de grote en dure omschakeling staat van fossiele naar elektrische en hybride motoren.

Renault-Nissan is overigens meer dan de alliantie. Sinds vorig jaar heeft Nissan een belang van net geen 34% in de Japanse tegenhanger Mitsubishi Motors, die vooral in Azië sterk staat. Die alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi zou meer auto's verkopen dan Volkswagen.