Vuile lucht in de auto? Met deze tips wordt het al een pak gezonder

Studies tonen aan dat de lucht in een auto tot tienmaal meer koolmonoxide bevat dan de buitenlucht. Ook de concentraties van benzeen, ozon en stikstofdioxide liggen veel hoger dan in de buitenlucht. In “De wereld vandaag” op Radio 1 vertelde longarts Kristine Desager hoe ze haar patiënten vraagt de ventilatie in hun auto niet te hoog te zetten bij druk verkeer. Marc Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool, kent het probleem. Hij heeft enkele nuttige tips die de vuilste verkeerslucht uit je auto houden.

“Ventilatie haalt de lucht binnen langs de voorkant van de wagen", legt Pecqueuer uit. "Eigenlijk zuig je dus de uitlaatgassen van de auto die net voor je rijdt binnen. Aangezien de auto een afgesloten ruimte is, kan die ongezonde lucht lang blijven hangen. Maar er zijn nuttige wenken die de lucht in de wagen al een stuk kunnen verbeteren.”

  • Ventileer via de zijramen. Laat zoveel mogelijk nieuwe en gezonde lucht binnen. Dat doe je bij voorkeur door het raampje te openen. Een kleine gleuf is al voldoende. De kwaliteit van de lucht naast de auto is altijd beter dan die net voor de auto. Met een minimale gleuf aan de zijkant breng je een frissere luchtstroom op gang.
  • Hou voldoende afstand. Als je toch het ventilatiesysteem gebruikt, hou je best voldoende afstand tegenover de wagen die voor je rijdt. Uitlaatgassen worden dan beter gemengd met de omgevingslucht. De vervuilde lucht wordt enigszins verdund.
  • Gebruik interne circulatie bij hoge vervuiling. Tunnels zijn notoire verzamelpunten voor ongezonde lucht en onzuiverheden. In tunnels kan je best het knopje interne circulatie gebruiken. Dat sluit de toevoerklep van buitenlucht af en laat de bestaande lucht in de wagen circuleren. Van zodra je uit de tunnel komt, doe je er goed aan om opnieuw verse lucht toe te laten want ook je eigen ademhaling zal na verloop van tijd de kwaliteit van de lucht naar beneden 
  • Airconditioning geeft betere lucht. De airconditioning gebruiken kan het aantal onzuiverheden doen dalen. De lucht passeert dan eerst langs een verdamper en wordt bevochtigd. Onzuiverheden blijven plakken aan vochtdruppels, raken niet tot in het interieur maar worden door de airco naar buiten gewerkt. Je hoort wel te weten: de airco laten draaien kost meer brandstof en doet de auto ook meer uitstoten.

Wat werkt niet?

Er bestaan ook heel wat onwaarheden over ongezonde lucht in de auto:

  • Een andere of betere stoffilter in het ventilatiesysteem haalt niets uit. Die filter is een pollenfilter die grote onzuiverheden tegenhoudt en mensen met allergieën ongetwijfeld ten goede komt, maar het heeft geen enkel effect op fijnstof of roetdeeltjes.
  • Stilstaan in een draaiende auto doet je meer brandstof verbruiken en is niet goed voor het milieu, maar op de luchtkwaliteit in de wagen heeft dit geen enkel effect.
  • Een nieuwe auto ruikt fris, ruikt als het ware naar “het nieuw”. Maar dat wil niet zeggen dat lucht in nieuwe wagens beter is. Een deel van de slechte lucht komt van binnenin. Een auto zit vol kunststof. Die geur mag dan wel doen denken aan een nieuwe auto, er zijn aanwijzingen dat deze lucht bij slechte ventilatie ongezond kan zijn. Bij sterke verhitting van de binnenlucht stelt zich het probleem nog meer.