Video player inladen ...

2pk viert 70e verjaardag in Autoworld Brussel

Er zijn zo van die auto's die zichzelf overleven. De 2pk, of deux-chevaux, of geit of eend of koe of wupper, behoort tot dat selecte clubje, samen met de Volkswagen Kever, de Austin Mini, de Fiat 500 en de Trabant. Opvallend is dat het meestal om erg sobere wagens gaat. De bedoeling van de ontwerpers was niet om een historisch product te creëren, maar om zo veel mogelijk mensen mobiel te maken.   

De 2pk, of TPV, Toute Petite Voiture, had al in 1939 op de Franse landelijke wegen moeten rijden. Maar de Tweede Wereldoorlog zat in de weg. Citroën verstopte de enkele rijklare prototypes in een schuur, onvindbaar voor de Duitsers. Na de oorlog werkten de ingenieurs verder aan het ontwerp, in oktober 1948 stond het wagentje op het autosalon van Parijs, en in juli 1949 reed de eerste eigenaar ermee de showroom uit.

Vanaf 1952 liep de 2pk ook in Vorst van de band. Alles samen zijn er 4 miljoen gemaakt in een goeie 40 jaar tijd. De meest succesvolle periode was de jaren 60. Toen veranderde het imago van de 2pk helemaal: de goedkope wagen voor weinig bemiddelde mensen werd een cultvoertuig voor hippies en soixante-huitards. De 2pk kostte toen 49.900 frank.       

4 boeren, een schaap en een mand eieren

De 2pk is bedacht volgens een strikt bestek: de auto moest 4 volwassenen, met een hoofddeksel op, een schaap en een mand eieren heelhuids over moeilijke landelijke wegen loodsen. Snelheid, design en comfort waren niet belangrijk, maar de auto mocht zo goed als niets verbruiken of kosten. De ingenieurs kozen voor een ultralichte constructie, een trefzekere voorwielaandrijving die het vehikel altijd uit de modder sleurde, een simpele elastische vering en een motortje dat ook een grasmachine had kunnen aandrijven.  

Onze TPV is een paraplu op vier wielen.  

Projectleider Pierre-Jules Boulanger

in Autoworld staan tijdens de paasvakantie enkele tientallen erg uiteenlopende 2pk's te pronken. Een van de originele prototypes is er, modellen uit de hele geschiedenis, bestelwagentjes, een soort SUV-versie, en een paar sportwagens, de ROTOR onder meer, het product van een Luikse knutselaar. 

Meer informatie vindt u hier. En ook hier

Video player inladen ...