Video player inladen ...

Hoe een bochtig kanaal met 16 sluizen omgebouwd werd tot 1 scheepslift: 50 jaar hellend vlak van Ronquières

Het hellend vlak van Ronquières - een naam die iedereen bekend in de oren klinkt - bestaat 50 jaar. De scheepslift op het kanaal Brussel-Charleroi was bij de bouw de grootste scheepslift ter wereld, het tot stand komen van de indrukwekkende constructie was dan ook een titanenwerk. Bekijk hier de "making of", of hoe een bochtig kanaal met 16 sluizen werd omgetoverd tot 1 grote scheepslift. 

Het kanaal Brussel-Charleroi opende in 1832 en verbond Charleroi met de haven van Brussel en Antwerpen. Het maakte een grotere en snellere aanvoer van steenkool en staal uit de Borinage naar de steden mogelijk. Maar de weg was lang en tijdrovend door 55 sluizen die het hoogteverschil van meer dan 100 meter moesten overbruggen.

In 1957 besliste de Belgische regering om een aantal grote waterwegen te moderniseren. Een stuk bochtig kanaal met 16 sluizen werd in Ronquières vervangen door een hellend vlak. Op 1 april 1968 werd de indrukwekkende constructie ingehuldigd.

Het hellend vlak is op vele vlakken bijzonder. Bij de bouw was dit het grootste hellend vlak ter wereld. In het aanloopstuk vanuit Charleroi, loopt het kanaal over een brug gesteund door betonnen pilaren met een diameter van 2 meter. Het bouwwerk voorziet in eigen energie: waterkracht in een buis naast de helling drijft een turbine aan die elektriciteit levert aan de hele site. De moderne scheepslift van weleer doet nog steeds dienst en vervoerde 5.215 schepen in het recordjaar 2006.

Toch kreeg de bouw van de scheepslift ook heel wat kritiek te verduren. Sommigen beschouwden het als een schoolvoorbeeld van de Belgische "wafelijzerpolitiek", waarbij in ruil voor investeringen in Vlaanderen ook geld voor investeringen naar Wallonië vloeide.

De bouw van de indrukwekkende constructie hellend vlak van Ronquières was  een titanenwerk. Bekijk hieronder "the making of".

Video player inladen ...