BELGA/VIDAL

8 jaar na treinramp in Buizingen: NMBS, Infrabel en treinbestuurder doorverwezen naar politierechtbank

Meer dan acht jaar na de zware treinramp in Buizingen zullen de NMBS, Infrabel en de treinbestuurder zich moeten verantwoorden voor de politierechter. Dat heeft de Brusselse raadkamer beslist. 

Op 15 februari 2010 botsten de stoptrein Leuven-'s Gravenbrakel en de IC-trein Quévrain-Luik in Buizingen op elkaar. De tol was bijzonder hoog: 19 mensen overleefden de treinramp niet, 310 mensen raakten gewond. 

Het onderzoek - dat moeizaam verliep - sleepte jaren aan. De reden? De situatie op de plaats van de ramp was technisch ingewikkeld en het dossier werd verschillende keren overgenomen. Dat knaagde bij de slachtoffers en nabestaanden: zij vinden het onaanvaardbaar dat het onderzoek zo lang duurt. 

De beslissing is gevallen: treinbestuurder, NMBS en Infrabel naar de politierechtbank

Maar nu is het dan toch beslist: de NMBS, de treinbestuurder en Infrabel zullen zich voor de politierechtbank van Halle moeten verantwoorden. Het onderzoek wees uit dat de treinbestuurder waarschijnlijk door een rood sein gereden is. De NMBS wordt vervolgd omdat de treinstellen niet met de nodige veiligheidssystemen uitgerust zouden zijn. Infrabel op zijn beurt zou nalatig geweest zijn op het vlak van de veiligheid van de spoorweg­infrastructuur. 

Verwacht wordt dat het proces nog voor de zomer kan starten. Of het meteen behandeld wordt, is nog maar de vraag: de advocaat van de treinbestuurder heeft al aangegeven dat hij op de eerste zitting zal vragen om het proces voor een Franstalige rechtbank te voeren, omdat zijn cliënt Franstalig is.