Video player inladen ...

Maak kennis met Bert Eyckmans (20!): de jongste Belgische lijnpiloot

Hij is amper 20 jaar oud en vliegt sinds augustus 2017 voor het Belgische TUI fly passagiers Europa rond. Deze paasvakantie is de kans groot dat Bert Eyckmans jouw first officer is op weg naar Barcelona, Malaga of wie weet Alicante. Hij mag zich ook trots de jongste lijnpiloot noemen bij een Belgische luchtvaartmaatschappij. We zochten Bert op tijdens een vlucht van Antwerpen naar Barcelona en terug.

Het is voor veel jongeren een droom: piloot worden. Maar niet iedereen slaagt er in om de strenge medische selectie te overleven en nadien een intense opleiding succesvol af te ronden. Voor Bert Eyckmans , uit Hoevene, Antwerpen lukte het wel.  Hij vliegt nu een kleine 8 maanden rond als first officer bij TUI fly op de Embraer 190: "Het was inderdaad mijn grote droom om piloot te worden, ik heb dat nu kunnen waarmaken, en vlieg nu al bijna een jaar. Ik ben heel blij dat ik van mijn passie, mijn beroep heb kunnen maken."

En dat beroep brengt hem overal. Bert vliegt vooral naar Zuid-Europa. Het onregelmatige leven, de nieuwe bestemmingen, het zorgt allemaal voor gezonde spanning tijdens de job. Maar er is één bijzondere reden waarom Bert zo graag vliegt: "Het uitzicht! Ik wou geen kantoorjob, geen 9-to-5-job, maar wel een bewegend bureau. En dat heb ik nu."

Zo jong en al piloot, is dat wel veilig?

Het is een reactie die je wel vaker hoort: "Is dat wel veilig zo'n jonge kerel achter de knuppel van een groot vliegtuig?" en het is een reactie die je wel kan begrijpen, maar in de luchtvaart geldt de regel: hoe jonger de piloot begint met vliegen hoe beter. Jonge mensen leren heel snel en kunnen hun reflexen erg vlot perfectioneren. Voor een piloot is de oog-hand-coördinatie erg belangrijk en vliegscholen en luchtvaartmaatschappijen merken dat eens de 25 jaar voorbij mensen minder snel leren en daardoor stroever en minder goed vliegen.

Ook Michel Campers, die de commandant was van Bert tijdens de vlucht Antwerpen - Barcelona - Antwerpen zegt dat jonge mensen goed ondersteund en begeleid worden en erg professioneel zijn:

"De piloten bij TUI fly worden zeer goed gescreend voor ze aan hun opleiding mogen beginnen binnen TUI fly. Die worden gescreend op kennis maar ook op maturiteit. En alle mensen die bij ons vliegen, ook de jonge twintigers, vertonen toch een hoge graad van maturiteit. En dat in combinatie met de doorgedreven opleiding die ze krijgen binnen TUI fly maakt dat zij perfect veilig kunnen functioneren binnen deze cockpit."

Video player inladen ...

Jongeren die piloot willen worden volgen ook een intense opleiding, meestal eerst bij een vliegschool waar ze leren vliegen met kleine eenmotorige en tweemotorige toestellen. Wanneer ze worden aangenomen bij een luchtvaartmaatschappij worden ze specifiek opgeleid op het type toestel waarop ze later zullen vliegen. In de opleiding staat werken in teamverband centraal, het werk in de cockpit is ook zo verdeeld dat de ene piloot altijd controleert wat de andere doet met behulp van checklists. Ruimte voor fouten is er zo nauwelijks.

Dure opleiding: de meeste dromen zijn bedrog?

"Als je zelf piloot wil worden dan moet je er gewoon voor gaan" vertelt Bert. De opleiding is voor de meeste mensen wel onbetaalbaar, bedragen gaan al snel richting 100.000 euro.  Veel jongeren moeten daarom bij de bank geld gaan lenen voor de opleiding en zitten zo met een schuldenberg nog voor ze één dag gewerkt hebben. De drempel om aan de opleiding te beginnen is daarom zeer hoog. De Belgische luchtvaartmaatschappij TUI fly is daarom afgelopen jaar gestart met een eigen academie waar jongeren voor een lagere prijs de opleiding tot piloot kunnen volgen. In ruil moeten ze tijdens de opleiding wel werken voor de maatschappij vertelt Piet Demeyere, de woordvoerder van TUI fly:

"Wij hebben dit jaar al een opleiding lopen voor jonge piloten. Voor wie het financiële plaatje van een klassieke opleiding te hoog is. Die opleiding duurt dan drie jaar waarbij ze halftijds in onze kantoren werken en daardoor een heel groot deel van de financiering van de opleiding kunnen voorzien. Voor mensen die ongeduldiger zijn, en sneller dat diploma willen halen is er nu een nieuwe opleiding die 18 maanden duurt en waarbij het deeltje werken op kantoor er niet bij is."

Video player inladen ...

De opleidingen bij TUI fly kosten 50.000 euro voor de kortere versie of 30.000 euro voor de versie van 3 jaar. De Belgische vliegscholen zijn niet enthousiast over de nieuwe opleiding en plaatsen er allerlei vraagtekens bij. De concurrentie tussen alle scholen in België is dan ook bikkelhard, nu een luchtvaartmaatschappij ook aan haar eigen opleiding bouwt wordt de markt volgens de vliegscholen verstoord.

Landen: het leukste wat er is!

"Landen, dat is het leukste," vertelde Bert ons tijdens de vlucht met een glimlach op zijn gezicht. Bekijk hieronder zijn integrale landing in Barcelona.

Video player inladen ...

Volg de avonturen van Bert in de lucht!

Met meer dan 90.000 volgers op Instagram is @pilotbert een populaire figuur op sociale media. Veel mensen volgen graag zijn avonturen in de cockpit en daarbuiten. Vandaag neemt Bert Eyckmans trouwens onze instastory over. Hij vliegt vandaag naar Malaga, en u kunt vanop de eerste rij zijn werkdag meemaken op het VRTNWS-instagramaccount.