flip franssen

Vrachtwagens worden te weinig gecontroleerd, een vijfde is niet in orde

Vlaanderen voert niet half zoveel controles uit op vrachtwagens en bussen als zou moeten van Europa. Dat blijkt uit cijfers van minister van Mobilteit Weyts (N-VA) in De Standaard. Ook het aantal vrachtwagens en bussen dat zich met een of meerdere mankementen op onze snelwegen verplaatst, neemt toe.

België is door de Europese regelgeving verplicht om, naast de gewone technische keuring, jaarlijks ook 9.200 technische controles uit te voeren langs de snelwegen. 4.200 daarvan moeten door de Vlaamse overheid gebeuren. Maar vorig jaar zijn er maar 1.700 controles uitgevoerd, veel minder dan de helft van wat Europa vraagt. 

"Bij de start van deze regering en in het kader van de bevoegdheids­overdacht hebben we maar 9 inspecteurs gekregen. We hebben extra mensen moeten aanwerven, en die aanwerving is eind vorig jaar afgerond", zegt minister Weyts.

"Er zijn nu meer dan het dubbele aantal inspecteurs die op volle kracht controles kunnen doen langs de snelwegen vanaf dit jaar. Het aantal inspecties zal dan ook gevoelig stijgen."

Gerichte controles

Het aantal vrachtwagens en bussen dat zich met een mankement op onze snelwegen verplaatst, neemt dan ook toe. Van de gecontroleerde voertuigen kampten er vorig jaar ruim 550 met een of meerdere mankementen.

"Vaak gaat het om de overlading van vrachtwagens", zegt Weyts. "In plaats van alle vrachtwagens tegen te houden, gaan we de baan op en gaan we proberen om op basis van visuele kenmerken - de as die doorhangt, bijvoorbeeld - de vrachtwagens eruit te pikken."

Reactie Febetra

De technische controles bij vrachtwagens langs de snelwegen moeten snel en gericht gebeuren en door goed opgeleide technici, zegt  transport­federatie Febetra. Febetra wil dat vooral gekeken wordt naar vrachtwagens die de verkeersveiligheid in gevaar brengen. 

"De Vlaamse controleurs worden vergezeld van technici van de technische controle zelf. Wij verwachten van die controleurs dat ze de voertuigen eruit pikken waarvan ze vermoeden dat er een mankement is. Het voertuig moet snel weer kunnen vertrekken, wanneer er geen defect is", zegt Isabelle De Maegt, van Febetra.