Jonas Hamers / ImageGlobe

Biovoeding zit in de lift, maar marktaandeel blijft klein 

In 2017  gaven we in Vlaanderen gemiddeld 11 procent meer uit aan biologische voeding dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).  Met Wallonië (+8) en Brussel (-7) erbij komt het Belgisch gemiddelde uit op +6. Toch blijft het aandeel van bio in het totaalplaatje beperkt, met amper 3,2 procent. In geld uitgedrukt is dat amper 40 euro per persoon per jaar. 

De enquête werd afgenomen bij 5.000 Belgische gezinnen. De cijfers slaan op onze consumptie thuis, en bijvoorbeeld niet op restaurantbezoeken of snacks ergens onderweg. Overigens is het cijfer voor Vlaanderen over de voorbije 10 jaar bekeken zelfs verdubbeld. 

Als we bio kopen, dan doen we dat vooral voor aardappelen, groenten, en fruit: zij vertegenwoordigen 40 procent van onze bio-uitgaven. 

De categorie vlees, vis en ei is goed voor minder dan een kwart van onze uitgaven, en gaat in dalende lijn. Zuivel schommelt rond 20 procent, graanproducten zijn goed voor ongeveer 12 procent. Ook wijn en bier hebben hun plaatsje, met ongeveer 4 procent. 

Vleesvervangers hebben in hun afzetmarkt het grootste bio-aandeel met 26 procent

Het aantal mensen dat minstens wekelijks bio koopt, steeg vorig jaar. Opvallend is dat biovlees zich de vorige jaren - na een stijging rond 2009 en 2010 - niet echt kon doorzetten. Ook vorig jaar niet, maar dat was nog voor de nieuwe, recente schandalen van dit jaar.

Het totale marktaandeel van bio blijft intussen beperkt tot amper 3,2 procent. Het VLAM heeft het over een "beperkte maar gestage groei" - vorig jaar was het bio-aandeel in het totale plaatje 3 procent.  Het marktaandeel van bio verschilt enorm van product tot product: vleesvervangers hebben met 26 procent het grootste aandeel. 

Ook bio-eieren doen het goed, met 14,5 procent. Ter vergelijking: voor groenten gaat het om 7 procent marktspecifiek, voor fruit om amper 4,4 procent. Zuivel zit met 3,2 procent net op het gemiddelde, maar vleeswaren bengelen achteraan met amper 1 procent. 

Bio-eieren zijn goed voor 14,5 procent van de eiermarkt

Singles en welgestelde gezinnen zijn de gretigste afnemers

Alleenstaanden, zowel jong als oud, hebben het hoogste bio-aandeel van zowat 4,5 procent. In absolute cijfers zijn de welgestelde gezinnen met kinderen en de welgestelde gepensioneerden de belangrijkste groep biokopers. 

Liliane Driesen van het VLAM wijst er wel op dat ook minder begoede mensen hun weg vinden naar biovoeding: "Bio is tegenwoordig aanwezig in alle soorten verkoopskanalen, zoals ook bij Aldi of Lidl." Toch blijft de kloof enorm: de welgestelde gezinnen zijn goed ongeveer 50 procent van de biobestedingen, terwijl de lagere inkomens amper 1,4 procent vertegenwoordigen.