Coolblue start leveringen met elektrische bakfietsen

De Nederlandse webwinkel gaat vanaf deze zomer in ons land zelf kleine pakjes bezorgen met de fiets. Het is nog niet duidelijk in welke steden de nieuwe dienstverlening van start gaat. De koeriers zullen vertrekken vanuit minidepots die op verschillende plaatsen in het land worden opgericht.

Coolblue leverde al witgoed aan huis, maar het bedrijf gaat nu ook de "last mile" naar de klant zelf afleggen. Het bedrijf start een eigen bezorgdienst per fiets. Dat gebeurt vandaag in Eindhoven en Den Haag. "In België starten we deze zomer", zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Een precieze startdatum is nog niet bekend.

Omdat de koeriers met elektrische fietsen rijden, kunnen ze tot wel 30 kilometer van de minidepots leveren. "Er wordt hier al gelachen dat het geen bakfietsen zijn maar pakfietsen", zegt De Clercq. "We weten nog niet in welke steden we gaan starten. Maar dat hoeven zeker geen steden te zijn waar we al een winkel hebben."

De fietskoeriers zullen kleine goederen leveren zoals smartphones en tablets. Er komt een extra stevige doos om de producten in goede staat te bezorgen. In tegenstelling tot de witgoedleveringen is niet de bedoeling om bij de klant "over de drempel" te komen en alles aan te sluiten of een woordje uitleg te geven.

Geen zelfstandigen

Het is de bedoeling de besteldienst per fiets stap per stap uit te breiden naar alle grote Nederlandse en Vlaamse steden. Daarvoor worden voor beide landen samen ongeveer 250 fietskoeriers aangenomen.

De Clercq schat dat in ons land een kleine 100 koeriers worden ingezet. "Ze gaan allemaal een vast contract krijgen. Geen gedoe met zelfstandigenstatuten, maar vaste werknemers."

Wat is de "last mile"?

Met de "last mile" wordt in de logistiek en distributie verwezen naar de laatste fase - de laatste kilometers - van de bezorging. We bestellen almaar meer via het internet. Dat betekent dat er meer pakketten verstuurd worden, terwijl tegelijk onze weg dichtslibben en de consument almaar hogere verwachtingen heeft.

Om het "last mile"-probleem op te lossen, experimenteren webwinkels en koerierdiensten geregeld met allerhande vervoermiddelen: van bakfietsen tot drones en robots. Een andere evolutie is in-home delivery. De koerier heeft dan toegang tot de woning van de klant.

De keuze van Coolblue om eigen koeriers met bakfietsen in te zetten, past ook binnen de marketingstrategie van het bedrijf. "We zijn voor die beslissing niet vertrokken vanuit efficiëntie of kostenoverwegingen. Voor ons telt vooral het ecologische aspect. En we merken ook dat eigen bezorgers de klanttevredenheid verhogen."