Video player inladen ...

Jambon wil dat privébewaking op snelwegparkings verdergaat

Privébewakers blijven voorlopig patrouilleren op de snelwegparkings. Dat heeft de regering in overleg met de gewesten beslist. Die private bewaking werpt zijn vruchten af. Sinds de start, zo'n twee maanden geleden, zijn er bijna 600 transmigranten opgemerkt.

Bijna twee maanden geleden kondigde Jan Jambon (N-VA), minister van Binnenlandse Zaken, de privébewaking van vijf snelwegparkings aan. Dit gebeurde na aanhoudende problemen met transmigranten die de snelwegparkings gebruiken om in vrachtwagens te klimmen en zo ongezien in het Verenigd Koninkrijk proberen te geraken.

Uit de cijfers mogen we echter niet concluderen dat het probleem gegroeid is. "We weten gewoon veel beter op welke parkings we moeten zijn", verduidelijkt Van Raemdonck. "Het probleem is nog niet opgelost. Daarom is het nuttig en nodig om de bewaking voort te zetten."

Uit een eerste evaluatie blijkt dat het inzetten van privébewakingsagenten zeer efficient is in de strijd tegen transmigranten. Sinds de start zijn er op 21 verschillende snelwegparkings bewakingsopdrachten uitgevoerd. In totaal zijn tijdens deze acties zo'n 600 transmigranten opgemerkt.

"We slagen erin om meer en meer migranten op weg naar het Verenigd Koninkrijk te onderscheppen", zegt Olivier Van Raemdonck, woordvoerder van Jambon aan VRT NWS. "Sinds de start van de inzet van de privébewakers is het aantal fel gestegen. Midden februari telden we er zo'n 56 per week. Twee weken later zaten we al aan 154 transmigranten die opgemerkt werden. Dat cijfer stagneert nu."

Het probleem van transmigranten is nog niet opgelost, daarom is het nuttig en nodig om de bewaking voort te zetten

Olivier Van Raemdonck, woordvoerder minister van Binnenlandse Zaken

Wat mogen privébewakingsagenten doen?

Het concept van de privébewaking blijft behouden. Iedere nacht controleren de bewakers vijf parkings. Welke dat zijn wordt bepaald op basis van een risicoanalyse die de politie maakt.

De bewakers surveilleren er met honden. Ze mogen echter geen mensen arresteren en moeten de politie inschakelen wanneer dat nodig is. 

Ook andere acties in strijd tegen transmigratie zijn effectief

Naast de aanwezigheid van privébewakingsagenten op de snelwegparkings, is er dagelijks ook nog een controle-actie van de politie op treinen, in station of op een snelwegparking. De voorbije twee maanden werden bij deze acties zo'n 330 transmigranten onderschept, een daling met de maanden daarvoor. 

"Dit bevestigt nog maar eens dat onze gerichte acties werken", zegt Olivier Van Raemdonck. "Door de samenwerking met iedereen op het terrein slagen we er in om de transmigranten op te merken."

Lees verder onder de video

Video player inladen ...

Bij Binnenlandse Zaken is verder te horen dat ze op termijn af willen van de privébewaking. In een ideaal scenario moet verbeterde infrastructuur op die parkings de bewakers overbodig maken. Het gaat dan om betere omheining, camera's en sensoren. Daarvoor wordt samengewerkt met de gewesten, omdat die bevoegd zijn voor de infrastructuur op snelwegparkings.

In Vlaanderen hebben die infrastructuurwerken nu al 950.000 euro gekost. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) trekt nog eens 2,23 miljoen euro uit voor bijkomende werkzaamheden. "In eerste instantie hebben we de parkings in Oost- en West-Vlaanderen aangepakt", klinkt het bij het kabinet van de minister. "Sommige parkings worden ‘s nachts gesloten en andere worden beveiligd zodat vrachtwagenchauffeurs er veilig kunnen overnachten met onder andere hoog hekwerk en goede faciliteiten."

Omdat de problematiek zich nu richting Vlaams-Brabant verplaatst, worden ook daar de parkings onder handen genomen. Zo komen er bijkomende beveiligingsmaatregelen in Groot-Bijgaarden. Die maatregelen passen in het "Totaalplan transmigratie" dat Weyts begin vorig jaar heeft voorgesteld. Zo komt er langs de hele oost-westas van de E40 een cascade van snelwegparkings voor kort- en langparkeren.

Groot-Bijgaarden, Wetteren en Westkerke worden ingericht voor langparkeren, voor langere stops en overnachtingen dus. Daar zijn investeringen nodig zoals omheiningen, camera's en sanitair. De parkings van Drongen en Mannekesvere worden kortparkeerparkings die 's nachts sluiten, maar waar overdag wel kan worden gestopt om te tanken of even de benen te strekken.

Positieve reacties op verlenging privébewaking

Gouverneur van Vlaams-Brabant, Lodewijk De Witte, reageert tevreden op het nieuws. Vanuit de provincies was al veel langer om een verlenging van de privébewaking gevraagd. "Dit is een goede zaak, al zien we nu dat de patrouilles veel minder effect hebben dan in het begin", zegt De Witte. "De problematiek blijft en het is niet eenvoudig om dit op te lossen. De transmigranten hebben zich intussen anders georganiseerd, van zodra ze privébewakingsagenten zien, gaan ze op de loop. We moeten blijven inzetten op vatten van de mensensmokkelaars."

Ook de procureur van West-Vlaanderen Frank Demeester is opgetogen met de verlenging. Demeester haalde deze morgen nog aan dat de acties tegen mensensmokkel tot een te hoge werkdruk bij de politie leidt. Hij hoopt dat het verder inzetten van privébewaking zal leiden tot een nog groter ontradingseffect bij de transmigranten. 

Video player inladen ...