Video player inladen ...

Van "Patser" tot "Rundskop": deze vrouw maakt bijna alle Belgische filmposters

"Patser", "Rundskop", "Home", "Rosie & Moussa", "Black", ... De posters van al die films zijn ontworpen door dezelfde vrouw: Amira Daoudi. De Brusselse is amper dertig jaar oud en al 8 jaar de meest gevraagde affichemaakster van België.  

Studio Daoudi

Noem een Belgische film en de kans is groot dat de affiche de signatuur van Amira Daoudi draagt. Ondertussen ontwerpt de Brusselse al 8 jaar filmaffiches en dat doet ze met succes. In totaal ontwierp ze meer dan 120 affiches voor fictiefilms, documentaires en kortfilms. 

Fien Troch, Michaël Roskam, Adil El Arbi en Bilall Fallah,... Allemaal zijn ze fan en iedereen wil een poster van haar hand. In een statig herenhuis in Sint-Gillis maakt ze haar ontwerpen. Ze heeft inmiddels een assistente in dienst in haar Studio Daoudi. De meest recente poster die ze ontwierp is die van Rosie & Moussa, de film van Dorothée Van Den Berghe die nu in de cinemazalen te zien is. Voor die affiche baseerde Amira zich op de groeiende vriendschap tussen de twee Brusselse kinderen. Ze liet de kinderen letterlijk boven de gebouwen uitgroeien (zie foto).

Hoe het begon

Amira's carrière begon in de reclame-industrie, tot regisseur Gust Van den Berghe haar op haar 23ste vroeg om de affiche te ontwerpen voor zijn debuutfilm "Little Baby Jesus of Flandr". Die film werd een onverwacht groot succes in Cannes en met de film ook de poster. Haar carrière als filmaffiche-ontwerpster was gelanceerd. 

Hoe ontwerp je een filmposter?

Voor elk ontwerp start Amira met het bekijken van de film, gevolgd door een koffie. Ze vraagt aan de filmregisseur en het creatieve team zoveel mogelijk input, van filmbeelden tot soundtrack, en polst naar hun inspiratiebronnen. Vervolgens begint ze meteen met digitale schetsen. Ze wacht nooit te lang om de eerste beelden aan de regisseur te tonen. 

De soundtrack van een film is belangrijk. Zo luisterde ze bij het ontwerpen van "Patser" de hele tijd naar hiphop om helemaal in de sfeer van de film te kunnen komen. Amira is een aanhanger van het principe "Less is more". Zo gaat ze steeds op zoek naar dat ene beeld dat de film kan vatten. Herkenning en leesbaarheid zijn daarbij belangrijk, in één oogopslag moet je de film kunnen grijpen. En boven alles moet de poster nieuwsgierig kunen maken.  

Haar bekendste beeld

Bekijk hier hoe de filmaffiche van Rundskop tot stand kwam:

Video player inladen ...