Video player inladen ...

Argenta probeert vannacht problemen voor mobiel en internetbankieren op te lossen

De bank Argenta heeft zijn mobiele app tussen 17 uur en 21 uur even weer opgestart.  Mobiel en internetbankieren zijn al dagenlang zo goed als onmogelijk voor Argentaklanten door een IT-probleem. Vannacht wordt geprobeerd om dat probleem definitief op te lossen. Ondertussen denkt Argenta na over een tegemoetkoming voor zijn klanten.

De problemen zijn begonnen na het lange paasweekend, toen de bank  een nieuw bankplatform wou installeren. Een aantal klanten kon niet meer inloggen of had problemen om overschrijvingen te doen.  Sindsdien konden Argentaklanten maar sporadisch internetbankieren of de mobiele app gebruiken. 's Nachts was dat af en toe wel mogelijk, maar zodra de kantoren opengingen, kregen die voorrang en werden thuisbankieren en de app uitgeschakeld om het systeem niet te overbelasten.

Vannacht proberen specialisten de installatie van het nieuwe bankplatform  opnieuw uit te voeren en de problemen op te lossen. Morgenvroeg wordt duidelijk of dat gelukt is.

Tegemoetkoming

Marc Lauwers, de CEO van Argenta, zegt in een reactie dat de bank ondertussen nadenkt over een tegemoetkoming. "Een klant die schade ondervindt door een overschrijving die niet is doorgegaan, zullen we vergoeden."

"Uiteraard gaan we ook nadenken over wat we voor onze klanten kunnen doen, om hen op zijn minst tegemoet te komen in de problemen die ze vandaag ervaren."

FAQ-pagina

Argenta benadrukt dat klanten steeds geld kunnen afhalen aan de bankautomaten en kunnen betalen met de kaart in de winkel. De saldo's van alle rekeningen zijn bijgewerkt en correct.

Klanten met vragen kunnen terecht bij de kantoren en een contactcenter. Er is ook een speciale pagina opgezet, waar de laatste updates worden gepubliceerd en waar klanten terechtkunnen voor antwoorden op de meest gestelde vragen. Dringende overschrijvingen kunnen gebeuren via de kantoren en het contactcenter.

De problemen bij Argenta ontstonden na de installatie van een nieuw bankplatform in het paasweekend. De herstart na het verlengde weekend liep niet van een leien dakje. Zo waren er vertragingen in de verwerking van stortingen, bijvoorbeeld van de lonen, waardoor sommige klanten werden geconfronteerd met de boodschap "ontoereikend saldo" bij een betaling of een geldafhaling.