Video player inladen ...

Telenet brengt bingewatchen in kaart: Vlaamse series populair en helft van kijkers slikt 5 afleveringen na elkaar

Telenet heeft zijn bingewatchers in kaart gebracht. De helft van de on-demand-kijkers slikt 5 afleveringen of meer na elkaar en Vlaamse reeksen doen het goed.

Bingewatchen, marathon- of comakijken is mogelijk voor wie een betalend on-demand-abonnement heeft. Bij Telenet zijn dat Play en Play More-abonnees. De voorbije drie jaar is het aandeel Vlaamse series dat gebingewatcht wordt gestegen van 22 naar 41%.

De top vijf is: “Chaussée d’Amour” (foto), “F. C. De Kampioenen”, “The Walking Dead”, “Gent West” en “Game of Thrones”. Twee Vlaamse series bovenaan dus. 

Voorvertoning

Voor "Chaussée d’Amour" heeft dat onder meer te maken met het preview- of voorvertoningsmodel van Telenet, waarbij een reeks meteen in meerdere afleveringen on demand wordt aangeboden. Ook de nieuwe reeks “De dag” van Jonas Geirnaert en Julie Mahieu is op die manier nu al beschikbaar, nog voor de serie later dit jaar door Vier wordt uitgezonden. Ook “De dag” wordt gebinged, weet Telenet te melden. Daarnaast zijn er de oude afleveringen van "F. C. De Kampioenen" die in de smaak blijven vallen.

Kijkers maken geen onderscheid tussen internationale of Vlaamse content.

"Cijfers wijzen al lang uit dat de Vlaming verknocht is aan content van eigen bodem," zegt Ils Neuts van Telenet. Door deze ook in "bingemodus" aan te bieden, blijkt dat mensen geen verschil maken tussen internationale series en reeksen van eigen bodem. "Experimenteren met deze kijkmogelijkheden biedt niet alleen de kijker wat hij wil, maar kan ook zorgen voor zuurstof in het lokale media-ecosysteem."

Helft kijkers slikt minimaal vijf afleveringen na elkaar

Telenet heeft ook bijgehouden hoeveel afleveringen van Vlaamse reeksen de abonnees na elkaar bekijken. 87% kijkt minstens drie episodes, 68% vier en de helft is niet te stuiten en kijkt minstens vijf afleveringen na elkaar. 

"Bingewatching betekent niet noodzakelijk dat we ook meer TV-kijken dan vroeger, maar we kijken wel veel gerichter en selectiever", zegt  communicatiewetenschapster Wendy Van den Broeck van iMinds-SMIT en VUB. Een week wachten op het vervolg, na een spannende cliffhanger, lijkt verleden tijd.