Video player inladen ...

Problemen bij Argenta eindelijk van de baan: "Online bankieren kan weer"

Bij Argenta zijn de technische problemen eindelijk van de baan. Informatici bij de bank hebben vannacht aan een oplossing gewerkt en sinds 5 uur het mobiel bankieren via de app opgestart. Zopas liet de bank weten dat ook het internetbankieren weer werkt.

Vannacht hebben 120 informatici bij Argenta gewerkt aan een oplossing voor de informaticaproblemen die al aanslepen sinds het paasweekend. "Wij hebben deze nacht drie belangrijke interventies gedaan", legt CEO Marc Lauwers uit. "Er waren vooral problemen met de snelheid van gegevensuitwisseling tussen twee datacenters. Je kan dat vergelijken met een snelweg. We hebben die snelweg wat verbreed, daar wat vrachtwagens van weggehaald en toegelaten dat daar met een andere snelheid op mag worden gereden."

Niet altijd even stabiel

Vanochtend sinds 5 uur kunnen klanten weer mobiel bankieren via de app. "Klanten hebben daar vrij intensief gebruik van gemaakt", weet Lauwers.  Vanochtend gaf de bank voorrang aan de opstart van de kantoren. "Dat is het cruciale moment. Afhankelijk van de belasting op ons net zullen we dan geleidelijk aan toegang geven tot andere kanalen." 

Bij de kantoren bleken vanmiddag weinig of geen problemen meer te zijn, waardoor intussen het internetbankieren weer is opgesteld voor klanten.

Compensaties

Argenta heeft ook al laten weten dat klanten die specifieke schade geleden hebben, zullen worden vergoed. "Wij denken ook na over verdere tegemoetkomingen", aldus nog Lauwers. Ook Test-Aankoop dringt daar trouwens op aan. De consumentenorganisatie heeft Lauwers daarover een brief gestuurd. Test-Aankoop zegt "gerust te willen meedenken over een oplossing".  Argenta telt 1,4 miljoen klanten.