Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.

Franse spoorstaking doet carpool- en navigatie-apps pieken

Waze, Uber, BlaBlaCar en Chauffeur Privé draaien overuren in Frankrijk. De Franse cheminots zijn op 3 april begonnen met een drie maanden durende reeks stakingen, waardoor pendelaars massaal op zoek gaan naar alternatieven. Carpool- en navigatie-apps blijken daarbij erg gegeerd.

Stakingen bij het Franse spoor durven nogal eens aan te slepen. In dit geval zijn de vakbonden van plan om tot eind juni twee dagen op de vijf te staken tegen de hervormingsplannen van de regering-Macron. Wie zich over die plannen wellicht veel minder zorgen maakt, zijn de bedrijven achter de carpool- en navigatie-apps.

Volgens de Britse krant "Financial Times" deden apps zoals Waze, Uber, BlaBlaCar en Chauffeur Privé de voorbije week gouden zaken. "Afgelopen dinsdag zaten in de regio Parijs 1,4 miljoen mensen tegelijk op Waze", zegt de Franse country manager Jérôme Marty. De verkeers- en navigatietoepassing heeft in Frankrijk een kleine 10 miljoen actieve gebruikers.

Klanten blijven carpoolen

Bij carpool-dienst BlaBlaCar hebben ze op de eerste dag van de staking 184.000 ritten geregistreerd. Dat is drie keer meer dan gemiddeld op een dinsdag. En de nieuwe service BlaBlaLines, voor kortere ritten, kreeg op de twee stakingsdagen 10.000 nieuwe leden bij. Een paar maanden na de start van het bedrijf, was er in 2007 ook een grote staking. Volgens topman Nicolas Brusson bleven veel mensen ook na die staking de meerijdienst gebruiken.

Andere bedrijven, zoals taxidienst Uber, gaven in de Parijse regio Île-de-France een korting van 20 procent, voor pendelaars die gebruikmaakten van de carpooldienst UberPool. Het resultaat: de dienst zag het aantal klanten op de twee stakingsdagen met 30 procent toenemen. Ook bij Uber-concurrent Chauffeur Privé, een Franse start-up, was het druk, met 20 tot 30 procent meer gebruikers.

Meer dan treinen

Opmerkelijk is het feit dat de Franse spoorwegmaatschappij SNCF zelf inzet op platformen zoals Waze, om de reizigers op stakingsdagen uit de nood te helpen. Spoorbaas Guillaume Pepy was er overigens snel bij om het SNCF-aanbod uit te breiden met alternatieven voor de trein. 10 jaar geleden begon hij met Ouibus, voor langere busreizen. Daarnaast heeft de Groupe SNCF ook het platform iDVROOM, voor autodelen.