Video player inladen ...

Eerste schadevergoedingen voor Argenta-cliënten uitbetaald

Bij de bank Argenta zijn ze begonnen met schadevergoedingen uit te betalen aan cliënten die de voorbije week hinder ondervonden hebben van de zware IT-panne. 

Volgens woordervoerder Christine Vermylen stuurden sommige klanten enkele dagen geleden zelf al een mail met daarin een raming van de schade die ze hebben opgelopen. "Vrijdag hebben we de eerste vergoedingen uitbetaald. Het gaat om kleine bedragen. Er waren toen een 20-tal dossiers ingediend. Voor volgende week verwachten we er nog meer."

Op de website werd de rubriek "veel gestelde vragen" vrijdag nog geüpdatet met informatie over hoe klanten tewerk moeten gaan. Er stond onder meer te lezen dat, voor wie aantoonbare schade geleden heeft, voorzien wordt in een schadevergoeding.

In de loop van volgende week neemt de directie een beslissing over een algemene tegemoetkoming aan alle klanten.

Christine Vermylen, woordvoerder Argenta

Om alles in orde te brengen, moesten klanten een e-mail sturen naar klachtenbeheer@argenta.be. "We vragen hen om de grootte en de aard van de schade en om indien mogelijk iets van documentatie toe te voegen. Er volgt dan een klein onderzoek en als alles aanvaardbaar is, betalen wij uit.”

Vorige week was gezien de grootte van de problemen ook sprake van een algemene tegemoetkoming aan alle klanten. "In de loop van volgende week neemt de directie daarover een beslissing", zegt Vermylen.

Gisteren veel online bankieren

Sinds vrijdagmiddag kunnen Argenta-klanten weer gebruik maken van internetbankieren en de app. "Gisteren was er veel activiteit. Vandaag was het iets rustiger", besluit Vermylen. Ook waren gisteren de meeste kantoren open. Zelfs die kantoren die normaal niet open zijn op zondag. Het was er overigens zeer rustig. Wellicht door het goede weer.

De problemen bij Argenta waren ontstaan na de installatie van een nieuw bankplatform in het paasweekend. De herstart na het verlengde weekend liep niet van een leien dakje.