Video player inladen ...

Check hier of uw Facebook­account getroffen is door het bewuste datalek

Facebook heeft een webpagina beschikbaar gemaakt waarop gebruikers van het sociale netwerk kunnen checken of hun Facebookaccount getroffen is door het grote datalek naar Cambridge Analytica.

Facebook stuurt al sinds gisteren meldingen naar zijn gebruikers met de boodschap dat ze kunnen nakijken of hun persoonlijke Facebookgegevens al dan niet misbruikt zijn door het bedrijf Cambridge Analytics.

Dat bedrijf kocht via een omweg de persoonlijke gegevens van ruim 80 miljoen Facebookgebruikers en gebruikte die om te proberen de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden. Facebook is sinds gisteren begonnen met het verspreiden van de meldingen naar gebruikers van wie de gegevens gestolen zijn.

Hoe checken?

 Vandaag heeft Facebook een pagina beschikbaar gemaakt waarop iedereen zelf kan checken of zijn of haar gegevens misbruikt zijn. Klik op deze link om te checken of dit het geval is.  Als u via uw computer of smartphone op Facebook ingelogd bent, checkt deze link automatisch of uw Facebookaccount betrokken is bij het datalek.

Als uw gegevens niet gelekt zijn, krijgt u onderstaande boodschap te zien:

De cruciale informatie staat onder "Is mijn informatie gedeeld?" Als daar staat dat "jij noch je vrienden zich bij "This Is Your Digital Life" hebben aangemeld" staat, bent u veilig. "This Is Your Digital Life" was de persoonlijkheidstest die gebruikt werd om de gegevens van Facebookgebruikers te ontfutselen, onder het mom van een wetenschappelijk onderzoek.  

Oproep

Bent u ook getroffen door het datalek en wilt u uw verhaal kwijt? Dan nemen wij graag contact op met u. Mail uw contactgegevens naar oproep@vrtnws.be.

Transparanter communiceren

Facebook heeft goede redenen om nu transparanter dan vroeger te communiceren over privacy instellingen. Dat zegt technologiespecialist Frederik De Bosschere : "Facebook gaat nu proactief communiceren via meldingen en links waar men kan kijken of er data wordt gedeeld met partijen waarvan men dat niet wil. De reden is dat de druk van de publieke opinie nu erg groot is geworden. De sociale netwerksite neemt daarom de communicatie zelf in handen om zo strengere regulering door de overheid in de toekomst te vermijden."